آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو

آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو -

آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو

اگر دوست ندارید یک گوشی آیفون غول پیکر با اندازه حداکثر را در جیب خود حمل کنید،  آیفون 14 پرو که به تازگی از آن رونمایی شده است ، با اندازه کوچکتر مناسب شما خواهد بود. اما چه تفاوتی با آیفون 13 پرو قبلی دارد؟ و اگر قبلاً 13 Pro داشتید آیا ارزش ارتقاء به مدل جدیدتر را دارد؟

آیفون 14 پرو عمدتاً با طراحی مشابه اما با دو تغییر جزئی عرضه می‌شود: یکی صفحه‌نمایش بلندتر با حاشیه‌های نازک‌تر در اطراف آن، که باعث می‌شود گوشی کمی باریک‌تر و در دست راحت تر باشد، شما همچنین یک تراشه جدیدتر و سریع‌تر اپل A16، حافظه سریع‌تر و برای اولین بار پس از مدت‌ها حسگر با وضوح بالاتر برای دوربین اصلی خواهید داشت. اکنون ما به بررسی تفاوت های کلیدی بین دو مدلی که گفتیم میپردازیم. همچنین برای اطلاع از قیمت ها به صفحه‌ی قیمت گوشی‌های آیفون مراجعه کنید.

تفاوت های آیفون 14 پرو با آیفون 13 پرو به طور خلاصه:

  • حاشیه های نازک تر، نسبت تصویر بلندتر برای صفحه نمایش
  • بریدگی قرص شکل (به نام جزیره پویا) به جای بریدگی
  • نمایشگر همیشه روشن در 14 Pro
  • تراشه سریعتر A16 Bionic
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با رزولوشن بالاتر
  • اتصال ماهواره ای در مدل جدید

آیفون 14 پرو با استایل آشنای دو نسل قبلی رونمایی می شود، پشت شیشه ای مات، بدنه‌ی استیل ضد زنگ، کناره های صاف. از نظر عملی، شما از همان IP68 حفاظت از آب و گرد و غبار در 14 پرو و 13 پرو برخوردار هستید و هر دو از کانکتور لایتنینگ استفاده می کنند (البته ممکن است آیفون USB-C شایعه شده در سال 2023 اتفاق بیفتد).

قابل توجه ترین تغییر در قسمت جلویی است که در آن به جای بریدگی، اکنون یک سیستم Face ID به شکل قرص محتاطانه تری به نام Dynamic Island خواهید داشت. هنوز هم فضای کمی را اشغال می کند. از نظر گزینه های رنگی، آیفون 14 پرو جدید با یک رنگ کمتر عرضه می شود، این گوشی رنگ سبز ندارد. رنگ‌های آیفون 14 پرو عبارتند از: بنفش عمیق (Deep Purple)، طلایی، نقره‌ای و مشکی فضایی (Space Black). در حالی که آیفون 13 پرو در رنگ های سبز آلپاین، نقره ای، طلایی، گرافیت و آبی سیر عرضه شد. با این حال، در محتویات جعبه هیچ تغییری ایجاد نشده است: یک کابل لایتنینگ به کابل USB-C گنجانده خواهد شد، اما شارژر ندارد.

در مورد صفحه نمایش نیز هر دو گوشی دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED با وضوح تقریباً یکسان هستند. با این حال، آیفون 14 پرو با نمایشگر Always-On عرضه می شود که یک ویژگی جدید است، متاسفانه این قابلیت در آیفون 13 پرو وجود ندارد. در مورد امنیت، هر دو گوشی از Face ID استفاده می کنند. با وجود بریدگی قرص شکل جدید در 14 پرو، سنسورهای داخل آن یکسان هستند و Face ID دقیقاً مانند 13 Pro کار خواهد کرد.

آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو

عملکرد و نرم افزار آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو

آیفون 14 پرو دارای نسل بعدی سیلیکون اپل یعنی تراشه A16 Bionic است. این پردازنده جدید نسبت به Apple A15 ارتقا یافته است. این پردازنده بر روی نسل بعدی فرآیند 4 نانومتری (در مقابل 5 نانومتری برای تراشه قدیمی A15) ساخته شده است، با این حال، به نظر می رسد که مزایا، بیشتر در جهت بهینه سازی بهره وری انرژی آن بوده است. در حالی که ما هنوز 6 گیگابایت حافظه رم در اختیار داریم، شایعه شده است که اپل از حافظه سریعتر LPDDR5 استفاده می کند که ارتقای دیگری است نسبت به LPDDR4X، که در مدل قبلی از آن استفاده شده.

هر دو آیفون 14 پرو و 13 پرو بر روی جدیدترین نرم افزار iOS 16 اجرا می شوند. که 14 پرو با آن راه اندازی می شود، در حالی که 13 پرو آن را به عنوان یک به روز رسانی دریافت کرده است، اما در نهایت شما اکثراً همان نرم افزار را روی هر دو دستگاه دارید. آیفون 14 پرو دارای دو ویژگی جدید است:

اتصال ماهواره ای: این ویژگی به شما این امکان را می دهد که در مکان های دوردست و بدون سیگنال تلفن همراه به یک ماهواره متصل شوید. نیاز به دید واضح از آسمان دارد و شما باید آیفون خود را به سمت ماهواره بگیرید تا سیگنال قفل شود،که این ویژگی می تواند نجات دهنده باشد.

تشخیص تصادف: به لطف شتاب‌سنج بهبودیافته، آیفون جدید اکنون می‌تواند تشخیص دهد که آیا فردی در تصادف شدید رانندگی کرده است و به طور خودکار با 911 تماس می‌گیرد. یک بار دیگر، این ویژگی تشخیص تصادف نیز می‌تواند نجات دهنده باشد.

برای به روز رسانی نرم افزار نیز، اپل گوشی های خود را به مدت 5 یا حتی 6 سال به روز نگه می دارد، بنابراین هر دوی این دستگاه ها برای چند سال آینده میتوانند بروز رسانی شوند.

آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو

دوربین آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو

ویژگی بزرگ جدید دوربین آیفون 14 پرو باید سنسور 48 مگاپیکسلی با وضوح بالاتر برای دوربین اصلی باشد. این دوربین جایگزین دوربین 12 مگاپیکسل فعلی می شود و به دلیل اندازه بزرگتر آن، برآمدگی دوربین در پشت گوشی نیز بزرگتر شده است.

تفاوت های مورد انتظار دوربین آیفون 14 پرو در مقابل 13 پرو:

  • دوربین 1X: 48 مگاپیکسل در 14 پرو در مقابل 12 مگاپیکسل در 13 پرو
  • دوربین 0.5X: 12 مگاپیکسل در هر دو
  • دوربین 3X: 12 مگاپیکسل در هر دو

در بخش ویدئو، در حالت سینمایی، که سال گذشته راه اندازی شد، تنها با پشتیبانی از 1080p، اکنون با وضوح 4K در دسترس است و شما می توانید بین 24 فریم در ثانیه و 30 فریم در ثانیه، حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید! یکی دیگر از ویژگی های ویدیویی جدید Action Mode است. این ویژگی اختیاری است و می‌توانید آن را در برنامه دوربین روشن و خاموش کنید. این ویژگی حالتی شبیه به گیمبال را به فیلم های ویدئویی میدهد و به ویژه برای ورزش ها و عکس های اکشن مفید خواهد بود! زیرا حرکت های اضافی و لرزش ها را حذف کرده و فیلم را روان میکند.

کیفیت صدا و هپتیک

خانواده آیفون 13 روی هم رفته جهشی بزرگ در کیفیت صدا با صدای بلندتر و غنی تر در هر چهار مدل ایجاد کردند. فراموش نکنید که نه 14 پرو و نه 13 پرو جک هدفون ندارند، بنابراین هدفون های کلاسیک قدیمی و خوب شما فقط از طریق آداپتوری کار می کنند که باید جداگانه آن را خریداری کنید.

در مورد بازخورد لمسی، هیچ مشکلی در 13 Pro و Taptic Engine آن وجود نداشت، در 14 Pro نیز بدون هیچ تغییری در این زمینه، برتری مشابهی وجود دارد.

آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 13 پرو

عمر باتری و شارژ 

آیفون 13 پرو نسبت به مدل های قبلی بهبود قابل توجهی در عمر باتری به همراه داشت و این بیشتر به لطف ظرفیت فیزیکی بیشتر باتری بود. در واقع اندازه باتری آیفون 14 پرو کمی بزرگتر است.

  • اندازه باتری آیفون 14 پرو: 3200 میلی آمپر ساعت (+3٪ بزرگتر)
  • اندازه باتری آیفون 13 پرو: 3095 میلی آمپر ساعت

اعداد رسمی عمر باتری اپل تایید می کنند که عمر باتری واقعی ثابت است، 20 ساعت پخش ویدئو و 75 ساعت پخش صدا در هر دو مدل. در تست های انجام شده نیز که آیفون 14 پرو در واقع کمی بیشتر از 13 پرو دوام  داشت. در مورد سرعت شارژ نیز، هیچ تفاوتی بین این دو مدل وجود ندارد. 14 پرو به طور رسمی از شارژ 20 واتی پشتیبانی می کند (اما در واقع می تواند با سرعت 23 وات نیز شارژ شود)، مانند مدل قبلی، که به این معنی است که شارژ کامل با یک شارژر سازگار، حدود 2 ساعت طول می کشد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
1 + 3=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند