نقد و بررسی شیائومی پوکو Poco M5

نقد و بررسی شیائومی پوکو Poco M5 -

Poco M5، درست مانند Poco M4 5G که در ماه آگوست معرفی شد، یکی از مقرون به صرفه ترین گوشی های شیائومی در مجموعه است. هر دو گوشی کاملا مشابه هستند، اما M5 فاقد اتصال 5G است و در بازارهای بیشتری در سراسر جهان در دسترس است. همچنین یک نوع هندی M5 وجود دارد که عمدتاً مشابه نمونه جهانی خود است، بنابراین اگر در هند هستید و تصمیم می‌گیرید که آیا باید Poco M5 را خریداری کنید، می‌توانید از این بررسی به عنوان مرجع استفاده کنید.

اگرچه Poco M4 5G چیپست Dimensity را ارائه می‌دهد در حالی که M5 جدیدتر به هلیو G99 ظاهراً قدرتمندتر (بر اساس طرح نامگذاری مدیاتک) متکی است، نباید هیچ تفاوت اساسی در عملکرد وجود داشته باشد. Dimensity 700 در M4 5G دارای مودم 5G است و مبتنی بر فرآیند تولید 7 نانومتری است، در حالی که Helio G99 از همان CPU هشت هسته‌ای، همان پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 استفاده می‌کند، اما بخش 5G را حذف نمی‌کند. بنابراین به نوعی، این دو نسخه 4G و 5G یک گوشی هستند.

با این اوصاف، ما از قبل می‌دانیم که از Poco M5 چه انتظاری داریم، اما ممکن است تفاوت‌های حاشیه‌ای، در صورت وجود، در عمر باتری و شاید عکاسی وجود داشته باشد. اگرچه G99 در سلسله مراتب مدیاتک پایین تر از Dimenisty 700 قرار گرفته است، اما ISP توانمندتر هر دو را دارد و از نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالاتر پشتیبانی می‌کند و البته Poco M5 دارای سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی قوی‌تر است.

جعبه گشایی شیائومی پوکو M5

جعبه Poco M5 بسیار سخاوتمندانه است. جدا از دفترچه راهنمای کاربر استاندارد و شارژر دیواری با اتصال USB-A به USB-C، جعبه یک قاب محافظ سیلیکونی شفاف نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

بررسی شیائومی پوکو M5

طراحی Xiaomi POCO M5

Poco M5 دارای طراحی متمایز است که امروزه کار آسانی است زیرا اکثر گوشی‌های هوشمند شبیه به هم هستند، اما کمی جسارت می‌طلبد. Poco M5 از طراحی دو رنگ با یک پانل براق کمی بیرون زده که در عرض دستگاه قرار دارد، استفاده می‌کند که سه دوربین در پشت را در خود جای می‌دهد. ساختار کاملاً مشابه Poco M4 5G است، با این تفاوت که این بار به جای دو دوربین، سه دوربین داریم.

بقیه قسمت پشتی نیز از پلاستیک ساخته شده است، اما استفاده از پلاستیک در قسمت پشتی آنچنان رایج نیست. طراحان سعی کرده‌اند با استفاده از یک الگوی چرم مانند از یک ماده چرمی تقلید کنند. جنس پلاستیک فقط یک درجه نرم تر است، بنابراین تلاش برای احساس چرم مصنوعی، با توجه به قیمت این گوشی، موفقیت آمیز بوده است. این تلفن همراه بسیار زیبا و کمتر از یک گوشی هوشمند براق پلاستیکی معمولی، لغزنده است.

متأسفانه، اثر انگشت و گرد و غبار ریز در این مدل گوشی شیائومی یک مسئله مهم است. به دلیل بافت ظریف سطح گوشی شیائومی پوکو M5،  خاک و چربی به راحتی بین شیارها گیر می‌کند. ما رنگ مشکی را برای آزمایش تهیه کردیم، اما احتمال می‌دهیم که انواع زرد و آبی نیز همین مشکل را داشته باشند.

طرفین قاب گوشی از روند طراحی مدرن پیروی می‌کنند. دو طرف این گوشی مسطح با لبه های تیز هستند و با موفقیت از آلومینیوم آنودایز شده تقلید می‌کنند. البته که جنسشان از پلاستیک است. با وجود لبه‌های تیز، قسمت پشتی به طور یکپارچه به قاب کناری وصل می شود، که امتیاز خوبی برای طراحی میگیرد. با این حال، در مورد پنل جلویی نمی توان همین را گفت.

سمت چپ محل قرارگیری سینی سیم کارت/microSD است، در حالی که سمت راست کلید پاور را در خود جای داده است که به عنوان حسگر اثرانگشت و دکمه تنظیم صدا عمل می‌کند. کلید پاور فقط در دسترس انگشت شست است، اما دکمه تنظیم صدا از شما می‌خواهد کمی دست خود را دراز کنید. جک 3.5 میلی‌متری اینجا باقی می‌ماند و همراه با بلستر IR در بالا قرار می‌گیرد. البته مشبک بلندگو و کانکتور USB-C را در پایین خواهید دید.

در کمال تعجب، نمای جلوی انی گوشی به عنوان یک دستگاه ارزان قیمت بسیار خوب به نظر می‌رسد. حاشیه‌های کناری و قاب بالا و پایین بسیار نازک هستند. بریدگی برای دوربین جلو خیلی مانع نیست و شیائومی توانسته حسگرهای مجاورت و نور مناسب را در بالا قرار دهد که در این رده قیمتی مشخص نیستند.

Poco M5 بسیار خوش دست است. البته برای دستگاه 6.58 اینچی ساخته شده از پلاستیک 200 گرمی، کمی سنگین است. پوکو ام 5 نسبت به قیمتش ساخت عالی دارد. مقاوم بودن در برابر آب نیز یک امتیاز قابل توجه است. در دارسو میتوانید قیمت گوشی‌های شیائومی را ببینید.

بررسی شیائومی پوکو M5

صفحه نمایش IPS مناسب شیائومی پوکو M5

Poco M5 دارای همان پنل IPS LCD 6.58 اینچی Poco M4 5G است. وضوح تصویر 1080 x 2408 پیکسل است و نرخ تازه‌سازی آن 90 هرتز است. البته، هیچ قابلیت HDR وجود ندارد، اما از آنجایی که دستگاه از Widevine L1 پشتیبانی می کند، میتوانید پخش Full HD را در نتفلیکس دریافت کنید.

جالب اینجاست که ما تجربه بهتری با Poco M5 در مقایسه با M4 5G داشتیم. ما با روشنایی خودکار مشکلی نداشتیم و نمایشگر به خوبی به تغییرات نور محیط پاسخ می داد. همچنین از نظر حداکثر روشنایی، خوانش‌های بهتری داشتیم، هرچند اندکی.

در حالت پیش‌فرض Vivid، صفحه نمایش تنها به 324 نیت رسید، در حالی که در حالت اشباع، ما به 402 نیت رسیدیم. در حالت خودکار، افزایش اندک بود، اما همچنان نسبت به چیزی که در Poco M4 5G - 448 نیت داشتیم، بیشتر بود. با این حال، حداکثر روشنایی برای استفاده راحت در فضای باز در یک روز آفتابی روشن کافی نیست.

واضح است که این دو گوشی دارای پنل مشابهی هستند، بنابراین ممکن است که پوکو در این مدت یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای رفع مشکلات روشنایی خودکار انجام داده باشد.

دقت رنگ هم بهترین نبود. سه حالت برای انتخاب وجود دارد: Vivid (پیش‌فرض)، اشباع و استاندارد. دومی بهترین نتایج را در دقت ایجاد می کند، اما رنگ های سفید و خاکستری رنگ سرخابی دارند و حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل توجه است. اکثر رنگ های دیگر بسیار کمتر از 3.0 dE2000 بودند.

بررسی شیائومی پوکو M5

کنترل HRR شیائومی پوکو ام ۵

فقط دو حالت نرخ تازه سازی در منوی تنظیمات وجود دارد، 60 هرتز و 90 هرتز. بدیهی است که اگر به سراغ دومی بروید، سیستم 90 هرتز را در اولویت قرار می دهد و ما متوجه شدیم که تقریباً همه برنامه های سیستم و شخص ثالث با فرکانس 90 هرتز اجرا می شوند. کروم یک استثنا کوچک است. تست UFO Blur Buster رندر 60 فریم در ثانیه را در آن مرورگر نشان می دهد. حداقل مرورگر وب پیش‌فرض، نرخ تازه‌سازی کامل 90 هرتز نمایشگر را اشباع می‌کند، بنابراین می‌توانید از آن به جای Chrome استفاده کنید.

به نظر می رسد پخش کننده های ویدیو و برنامه های پخش جریان 60 هرتز را برای حفظ باتری در اولویت قرار می دهند. با این حال، بیکار ماندن صفحه نمایش، حالت نرخ تازه سازی 60 هرتز را راه اندازی نکرد.

عمر باتری شیائومی پوکو M5

همانطور که انتظار می رود، عمر باتری ثابت است. ما از Poco M4 5G زمان اجرای نسبتاً یکسانی دریافت کردیم زیرا هر دو ظرفیت باتری یکسان (5000 میلی آمپر ساعت)، پنل LCD 6.58 اینچی و چیپست های مشابه (Helio G99 در مقابل Dimensity 700) دارند. در واقع، نمره استقامت کلی یکسان است: 121 ساعت.

سرعت شارژ شیائومی پوکو M5

این گوشی دارای باتری بزرگ و پشتیبانی از شارژ نسبتاً آهسته در استاندارد سال 2022 است، اما از آنجایی که این یک تلفن رده پایین است، شکایت از آن دشوار است. این دستگاه می تواند با شارژر 22.5 واتی شیائومی تا 18 وات افزایش یابد. به این دلیل که تولید یک نوع شارژر برای چند گوشی هوشمند ارزان‌تر است.

در هر صورت، شارژ واقعا کند است، این گوشی تنها 24 درصد از شارژ خود را در نیم ساعت اول دریافت کرد، در حالی که شارژ کامل آن 2 ساعت و 19 دقیقه طول کشید. شما میتوانید تفاوت شارژ سریع و معمولی را در دارسو بخوانید.

خیر، Poco M5 فاقد اتصال 5G است و فقط از شبکه‌های 4G پشتیبانی می‌کند.

هر دو گوشی مشابه هستند و تفاوت اصلی آن‌ها در اتصال به شبکه است، Poco M4 5G از اتصال 5G برخوردار است در حالی که Poco M5 فقط از شبکه‌های 4G پشتیبانی می‌کند.

بله، Poco M5 دارای سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی است که قوی‌تر از Poco M4 5G است که دارای سنسور اصلی کمتری است.

با توجه به بررسی، مشکلاتی ممکن است در عمر باتری و شاید عکاسی وجود داشته باشد. همچنین، انگشت‌نگار و گرد و غبار ریز ممکن است مشکلاتی باشند که برخی از کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
6 + 4=

نظرات کاربران


جعفر حارث آبادی:

سلام من این گوشی رو دارم گوشی خوبیه از همه نظر عالیه