مدیاتک یا اسنپدراگون کدام بهتر است؟

مدیاتک یا اسنپدراگون کدام بهتر است؟ -

در دوران مدرن حاضر، همگی از گوشی‌های هوشمند بهره می‌بریم. این گوشی‌ها می‌توانند از نوعی ارزان قیمت باشند یا از دسته‌ی میان‌رده و حتی پرچم‌دار باشند. اکثر مردم امروزه، قبل از خرید یک گوشی هوشمند جدید، تحقیقات آنلاینی انجام می‌دهند تا بیابند کدام گوشی بر اساس نیازها و بودجه‌شان بهترین گزینه است. با این حال، هنوز هم بسیاری از افراد تنها بر اساس ظاهر یک دستگاه جدید آن را خریداری می‌کنند و به اهمیت پردازنده‌ی آن توجه نمی‌کنند.

کیفیت پردازنده برای عملکرد یک گوشی موبایل بسیار حائز اهمیت است. این قطعه، به عنوان مغز گوشی هوشمند، تمام عملکردهای آن را بر عهده دارد.

دو نام شناخته شده در این حوزه، Mediatek و Snapdragon هستند، که بهترین پردازنده‌ها برای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آیند.

زمانی که درباره پردازنده صحبت می‌کنیم، اولین سوالی که به ذهن ما می‌رسد این است که کدام پردازنده بهتر است: Qualcomm Snapdragon یا MediaTek؟ بنابراین، در این مقاله به دنبال پاسخ این سوال خواهیم بود.

تفاوت اصلی بین Mediatek و Snapdragon در این است که Mediatek یک انتخاب عالی برای گوشی‌های میان‌رده و بازی است، که به عنوان بهترین معامله و ارزش برای پول مدنظر قرار می‌گیرد. تراشه‌های Snapdragon نیز با اکثر برنامه‌ها عملکرد بهتری دارند. گوشی‌های هوشمند با پردازنده Snapdragon گران قیمت و قابل اعتماد هستند، اما وزنی بیشتر نیز دارند.

 

پردازنده چیست؟

پردازنده، مهمترین قسمت گوشی هوشمند شماست، می‌توانید آن را به عنوان "مغز" گوشی هوشمندتان ببینید. این قطعه باعث تغییرات بصری روی صفحه نمایش می‌شود و به طور مستقیم مسئول عملکرد گوشی هوشمندتان است. تجربه هر فعالیتی که روی تلفن خود انجام می‌دهید، مانند باز کردن برنامه‌های مختلف، مرور اینترنت، بازی کردن و غیره، بستگی به پردازنده دارد.

پردازنده با تعداد هسته‌ها و سرعت ساعت مشخصی که به شما اطمینان می‌دهد که عملیات‌ها به طور صحیح و به موقع پردازش می‌شوند، این کار را انجام می‌دهد. هر چقدر پردازنده بهتر باشد، تجربه شما بهتر و بدون لگ خواهد بود. در بازار، دو برند پرطرفدار پردازنده‌های گوشی هوشمند وجود دارند: Qualcomm Snapdragon و MediaTek.

 

Snapdragon یا پردازنده اسنپدراگون کوالکام 

با ظهور پردازنده‌های Qualcomm Snapdragon، آنها به طور گسترده‌ای به عنوان بهترین پردازنده‌های موجود در بازار شناخته می‌شوند.

این پردازنده‌ها در گوشی‌های هوشمند رده بالا و پرچمدار به کار گرفته می‌شوند و به دلیل عملکرد بالا، کارآیی انرژی و ویژگی‌های پیشرفته‌ای که دارند، محبوبیت بالایی دارند.

اسنپدراگون‌ها با استفاده از فرآیند ساخت پیشرفته، سرعت کلاک بالا  چندین هسته را ارائه می‌دهند. همچنین، دارای پردازنده گرافیکی داخلی به نام Adreno هستند که عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای دارد. به عنوان مثال، اسنپدراگون 888 جدید نسبت به نسل قبلی خود بهبود قابل توجهی در عملکرد CPU و GPU دارد و همچنین از 5G پشتیبانی می‌کند.

یکی از نقاط قوت اصلی پردازنده‌های اسنپدراگون، پشتیبانی از ویژگی‌های پیشرفته مانند شارژ سریع است که امکان شارژ سریع‌تر را فراهم می‌کند و همچنین Snapdragon Elite Gaming که عملکرد بازی را بهبود می‌بخشد. 

پردازنده‌های اسنپدراگون همچنین دارای یک موتور هوش مصنوعی داخلی هستند که عملکرد بهتری را در پردازش تصویر و پردازش زبان طبیعی امکان‌پذیر می‌سازد.

 Snapdragon یا پردازنده اسنپدراگون کوالکام

 

Mediatek یا پردازنده مدیاتک

پردازنده‌های Helio از MediaTek به دلیل قیمت مناسب و کارایی خود شهرت دارند و اغلب در گوشی‌های هوشمند اقتصادی و میان‌رده استفاده می‌شوند. آنها تعادل مناسبی بین عملکرد و بهره‌وری انرژی دارند و از GPU داخلی به نام Mali استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، Helio G95 جدید، نسبت به نسل قبلی خود، بهبود قابل توجهی در عملکرد CPU داشته و همچنین از نرخ رفرش 120 هرتز پشتیبانی می‌کند.

یکی از نقاط قوت اصلی پردازنده‌های Helio این است که به سازندگان اجازه می‌دهند دستگاه‌های با قیمت مناسب‌تری را بدون کاهش عملکرد ارائه دهند. آنها همچنین بهره‌وری انرژی خوبی دارند که باعث افزایش عمر باتری می‌شود. پردازنده‌های MediaTek همچنین دارای یک موتور هوش مصنوعی داخلی هستند که در پردازش تصویر و پردازش زبان طبیعی عملکرد بهتری را امکان‌پذیر می‌کند.

در مورد عملکرد کلی، مشتریان معتقدند که پردازنده‌های Snapdragon از Qualcomm کمی برتری دارند، به‌ویژه در دستگاه‌های سطح بالا. با این حال، پردازنده‌های MediaTek قادر به ارائه عملکرد خوبی هستند، به ویژه در بخش‌های میان‌رده و اقتصادی. در عملکرد بازی، پردازنده‌های Snapdragon عملکرد بهتری دارند و از ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند Snapdragon Elite برای بازی‌ها پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌های MediaTek نیز عملکرد خوبی را برای اکثر بازی‌ها ارائه می‌دهند.

در مورد راندمان انرژی، هر دو پردازنده تقریباً مشابه هستند و عمر باتری خوبی را ارائه می‌دهند. با این حال، باور بر این است که پردازنده‌های Snapdragon، به‌ویژه در دستگاه‌های سطح بالا، راندمان انرژی کمی بهتری دارند.

هر دو پردازنده Qualcomm Snapdragon و MediaTek Helio مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را ارائه می‌دهند که آنها را مناسب برای انواع دستگاه‌ها می‌کند. پردازنده‌های Snapdragon در کل بهترین پردازنده‌های موجود در بازار هستند و اغلب در گوشی‌های هوشمند رده بالا و پرچمدار استفاده می‌شوند. آنها عملکرد بالا، بهره‌وری انرژی و ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند شارژ سریع و Snapdragon Elite برای بازی را ارائه می‌دهند.

 Mediatek یا پردازنده مدیاتک

 

کوالکام اسنپدراگون در مقابل مدیاتک – کدام یک بهتر است؟

پاسخ دادن به این سوال به یک کلمه ساده نمی‌گنجد. دو برند مختلف، Qualcomm Snapdragon و MediaTek، پردازنده‌های گوشی هوشمند متنوعی را ارائه می‌دهند که در گوشی‌های هوشمند با قیمت‌های مختلف استفاده می‌شوند. گاهی اوقات Snapdragon بهتر است و در موارد دیگر MediaTek بهتر عمل می‌کند. با این حال، به طور کلی MediaTek بیشتر در تولید پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند اقتصادی و میان‌رده تمرکز دارد.

پردازنده‌های این برند در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بازی‌ها هم عملکرد بسیار خوبی دارند. در سال 2019، MediaTek پردازنده Helio G90T را معرفی کرد که برای اولین بار در گوشی Redmi Note 8 Pro شیائومی استفاده شد و با عملکرد فوق‌العاده‌ای توجه همه را به خود جلب کرد.

در مورد پردازنده‌های Qualcomm Snapdragon، این برند پردازنده‌هایی را برای گوشی‌های هوشمند با قیمت‌های اقتصادی، میان‌رده و حتی پرچم‌دار تولید می‌کند. اما در چند سال اخیر، این شرکت به‌طور عمده بر روی پردازنده‌های میان‌رده، پرچم‌دار و حتی چیپ‌ست‌های 5G تمرکز داشته است. در بخش میان‌رده، پردازنده‌های Qualcomm Snapdragon در عملکرد بازی کمی عقب‌تر از چیپ‌ست‌های Helio از MediaTek قرار دارند، زیرا چیپ‌ست‌های Helio به‌روزتر و عملکرد بسیار خوبی دارند. با این حال، در استفاده روزمره، Snapdragon اولویت را دارد و در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار، هیچ پردازنده‌ای نمی‌تواند به Snapdragon نزدیکی داشته باشد.

تفاوت بین MediaTek و Snapdragon مزایا و معایب

  • چیپست های میان رده جدید مدیاتک برای بازی و کارهای دیگر بسیار خوب هستند.
  • گوشی های هوشمند مجهز به چیپست های مدیاتک اندکی ارزان تر از همتایان اسنپدراگون خود هستند.
  • پردازنده های کوالکام اسنپدراگون تمایل به بهینه سازی باتری کمی بهتر دارند.
  • مدیاتک هنوز کد منبع هسته را برای اکثر SoC ها با عموم به اشتراک نمی گذارد.
  • چیپست های کوالکام اسنپدراگون با اکثر برنامه ها کاملا بهینه شده اند، اما مدیاتک کمی عقب مانده است.
  • Qualcomm Snapdragon دارای پردازنده گرافیکی داخلی بهینه شده خود (Adreno) است.
  • گوشی‌های هوشمند مجهز به کوالکام اسنپدراگون کمی گران‌تر هستند

 

 

تفاوت بین MediaTek و Snapdragon

جمع بندی

اکنون تفاوت بین پردازنده های کوالکام اسنپدراگون و مدیاتک را می دانید. به طور خلاصه، اگر یک گوشی هوشمند میان رده می خواهید، در بیشتر موارد، چیپست های مدیاتک کمی بهتر هستند در حالی که در دسته پرچمداران رده بالا، اسنپدراگون همچنان پادشاه است.

در حال حاضر، کوالکام و مدیاتک در رقابت با یکدیگر درباره تراشه‌های جدید موبایل هستند. کوالکام در حال جایگزینی تراشه‌های قدیمی‌تر خود مانند اسنپدراگون 400، 600، 700 و 800 است. در بخش پریمیوم، کوالکام تراشه‌های اسنپدراگون 8+ نسل 1، اسنپدراگون 8 نسل 1 و اسنپدراگون 7 نسل 1 را معرفی کرده است. همچنین برای گوشی‌های اندرویدی میان‌رده و با قیمت مناسب، این برند تازه‌ترین پردازنده‌های Snapdragon 6 نسل 1 و Snapdragon 4 نسل 1 را به بازار عرضه کرده است. از سوی دیگر، مدیاتک پایه محصولات خود را برای گوشی های موبایل نیز بهبود بخشیده و سری چیپست های Dimensity را برای آخرین نسل گوشی های اندرویدی با اتصال شبکه 5G منتشر کرده است. چیپ‌ست‌های سری Dimensity 8000 و Dimensity 9000 جدیدترین پردازنده‌های موبایل مدیاتک هستند که گوشی‌های جدید را پوشش می‌دهند..

 گوشی هوشمند شما دارای کدام پردازنده است؟ در قسمت نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا به نیازها و استفاده‌های مختلف بستگی دارد. MediaTek برای گوشی‌های میان‌رده و بازی‌ها مناسب است، در حالی که Snapdragon با برنامه‌های مختلف عملکرد بهتری دارد و برای گوشی‌های پرچمدار قابل اعتماد است.

پردازنده مغز گوشی هوشمند است که عملکرد و تغییرات بصری روی صفحه نمایش را کنترل می‌کند. تعداد هسته‌ها و سرعت ساعت آن تاثیر زیادی بر عملکرد و تجربه کاربری دارد.

Snapdragon پردازنده‌های معروف و با کارآیی بالا در گوشی‌های هوشمند است. آنها عملکرد قوی، کارایی انرژی، پشتیبانی از ویژگی‌های پیشرفته مانند شارژ سریع و عملکرد بازی برتر را ارائه می‌دهند.

پردازنده‌های MediaTek در گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده استفاده می‌شوند. آنها تعادلی مناسب بین عملکرد و بهره‌وری انرژی دارند و برخی از مدل‌ها عملکرد خوبی در بازی‌ها ارائه می‌دهند.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
3 + 4=

نظرات کاربران


منوچهر:

به دلیل سیاست انصاری شرکت های تولید کننده تلفن همراه و محدود کردن مصرف کننده نهایی در زمینه تعمیرات و فلش زدن گوشی ها، دستگاه های با پردازنده مدیاتک در صروتیکه نیاز به فلش داشته باشند باید باکس و اکانت های گران قیمت خریداری شود در صورتی که گوشی های دارای پردازنده اسنپ دراگون به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی توسط هر کاربری می توانند فلش شوند.