کمبود تراشه جهانی: چیست، چرا اتفاق می افتد و چه زمانی به پایان می رسد؟

کمبود تراشه جهانی: چیست، چرا اتفاق می افتد و چه زمانی به پایان می رسد؟ -

کمبود تراشه جهانی: چیست، چرا اتفاق می افتد و چه زمانی به پایان می رسد؟

کمبود تراشه جهانی واقعی است و برای فناوری شما در راه است

به نظر می رسد کمبود تراشه جهانی که کمبود نیمه هادی ها نیز نامیده می شود، همه را در جهان پنهان کرده است، اگرچه این چیزی است که باید آشکار می شد.

امروزه تقریباً همه چیز دارای تراشه های سیلیکونی است، از تلفن و رایانه گرفته تا لوازم آشپزخانه و حتی اتومبیل. و تمام این فناوری به طور فزاینده ای در حال پیشرفت است، بنابراین بهترین پردازنده ها فقط برای آخرین رایانه های شخصی بازی ذخیره نمی شوند.

این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد: کمبود تراشه‌های عمده قبلاً در چندین مورد از جمله در سال 1988 رخ داده است به دلیل تقاضای زیاد و در سال 2000 به دلیل کمبود چندین محصول اینتل و دوباره در سال 2011، زمانی که زلزله ای در ژاپن باعث کمبود شدید حافظه و نمایشگر NAND شد.

کمبود تراشه به دلایل زنجیره تامین یا نیروی کار انسانی اتفاق می افتد. با این حال، به‌جای اینکه صنایعی که به این تراشه‌ها متکی هستند، فرآیند تولید را اصلاح کنند تا کمتر در برابر این کمبودها آسیب‌پذیر باشند، تا حد زیادی یک مورد معمول است.

و اکنون که آخرین کمبود، که از سال 2020 آغاز شد، کل صنعت فناوری را در دست گرفته است، از خودروها گرفته تا جدیدترین و بهترین کارت‌های گرافیک و کنسول‌های بازی ویدیویی، همه ناگهان می‌پرسند کمبود تراشه جهانی چیست، چرا این اتفاق می‌افتد؟ و چقدر طول می کشد تا شاهد بهبودی باشیم.

پاسخ به برخی از این سؤالات آسان تر از سایر سؤالات است، اما ما تمام منابعی را که می توانیم برای کمک به توضیح چگونگی رسیدن به اینجا جمع آوری کرده ایم.

کمبود تراشه جهانی چیست؟

کمبود جهانی تراشه پدیده‌ای است که بر صنعت نیمه‌رسانا و صنایع متکی به آن تأثیر می‌گذارد، زمانی که اولی قادر به تولید تراشه‌های کافی برای برآوردن تقاضای دومی نیست. این تراشه ها برای صنعت فناوری به طور کلی حیاتی هستند، زیرا تقریباً در هر دستگاه الکترونیکی مدرن در جهان استفاده می شود.

مدارهای مجتمع با قرار دادن نانوالکترونیک های نیمه هادی کوچک در لایه های سیلیکون ایجاد می شوند. این اختراع در 70 سال گذشته انقلابی در الکترونیک - و جهان - ایجاد کرد، اما یک مشکل خاردار نیز ایجاد کرد.

اختلالات غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند منجر به کمبود شدید تقریباً در هر کالای مصرفی شود که در آن لوازم الکترونیکی وجود دارد یا آنها را در نقطه‌ای از تولید به کار می‌گیرد. این می تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از کیفیت خدمات ریلی در شهرها گرفته تا غذای رسیدن به سوپرمارکت ها. این امر فراتر از تأثیرگذاری بر در دسترس بودن کالاهای مصرفی مانند بهترین نمایشگرها ، آی پدها و رایانه ها است.

ما در حال حاضر در چنین دوران نابسامانی هستیم. مصرف کنندگان در دو سال گذشته تقریباً کمبود همه چیز را تجربه کرده اند - به طوری که این عامل محرک اصلی تورم قیمت جهانی در بیشتر کالاهای مصرفی است.

کمبود تراشه جهانی: چیست، چرا اتفاق می افتد و چه زمانی به پایان می رسد؟

چه چیزی باعث کمبود تراشه جهانی شد؟

علت اصلی این آخرین کمبود جهانی تراشه، همه‌گیری مداوم COVID-19 است که در اواخر سال 2019 شروع شد. دو نتیجه اصلی از این اتفاق وجود داشت: اختلال در زنجیره تامین به دلیل کمبود نیروی کار و افزایش 13 درصدی تقاضای جهانی برای رایانه های شخصی به دلیل تغییر به اقتصاد کار از خانه.

به ویژه در صنعت محاسبات، این کمبود با افزایش ارزهای دیجیتال تشدید شد . کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های مرکزی کمیاب بوده‌اند، زیرا کسانی که این ارزهای دیجیتال را استخراج می‌کنند، منبع غیرمنتظره‌ای برای تقاضا برای این قطعات اضافه کرده‌اند، که یافتن آنها را برای مصرف‌کنندگان سنتی دشوارتر می‌کند.

علت دیگر خشکسالی های پیاپی در تایوان بود تایوان یکی از مراکز اصلی تولید تراشه در جهان و محل استقرار شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC)، یکی از مهم ترین تامین کنندگان نیمه هادی است. این خشکسالی ها بر تولید آب فوق خالص تأثیر گذاشت که هم برای تمیز کردن کارخانه ها و هم برای تمیز کردن ویفرهای سیلیکونی که تراشه های سیلیکونی در حجم آنها ساخته می شود، استفاده می شود.

چندین رویداد دیگر که بر کمبود تراشه تأثیر گذاشت عبارتند از تنش های سیاسی بین ایالات متحده و چین، طوفان های زمستانی در تگزاس آتش سوزی در تاسیسات ژاپنی، تعطیلی کارخانه های مرتبط با کووید در شانگهای و جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد.

کمبود تراشه جهانی چه زمانی پایان می یابد؟

بسیاری از متخصصان صنعت مانند اینتل و AMD پیش‌بینی کرده‌اند که چه زمانی صنعت نیمه‌رسانا از این کمبود جهانی تراشه بهبود می‌یابد. توافق بر این است که تا سال 2023 ادامه خواهد داشت.

پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، اظهار داشت که «تقاضا نسبت به سال گذشته به 20 درصد افزایش یافت و زنجیره تأمین مختل شد، شکاف بسیار زیادی ایجاد کرد... و افزایش تقاضا همچنان ادامه دارد»، چیزی که سال ها طول می کشد تا به طور کامل بهبود یابد. مایکل دل، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Dell نیز معتقد است که این کمبود تا چند سال دیگر ادامه خواهد داشت .

لیزا سو، مدیرعامل AMD نیز چشم‌انداز مشابهی دارد و معتقد است که کمبود در اواخر سال 2022 کاهش می‌یابد، زیرا «این بیماری همه‌گیر تقاضا را به سطح جدیدی رسانده است». این توسط گزارش‌های پیش‌بینی از گارتنر، یک شرکت تحلیلی صنعتی، حمایت می‌شود، که بیان می‌کند که تا سال 2022 نیز ادامه خواهد داشت.

در همین حال، TSMC و Quanta Computer - تنها تامین کنندگان برخی از بهترین مدل های مک بوک و مک - به دنبال افتتاح کارخانه های جدید و جابجایی مکان های تولید برای افزایش تولید تراشه بوده اند، اما سال ها تا کمک به کاهش کمبود فاصله دارد. TSMC همچنین در تلاش برای باز کردن مکان های جدید در ایالات متحده بوده است، اما روند مشابهی کند بوده است.

با این حال، امیدواری وجود دارد، زیرا برخی از تحولات اخیر به کاهش کمبود کمک کرده است. موجودی کارت گرافیک و CPU که نمایش نسبتاً دقیقی از وضعیت کمبود بوده است، به آرامی بهبود یافته است. یکی از دلایل اصلی کاهش استخراج اتریوم و همچنین به طور کلی ارزهای دیجیتال است.

کارخانه‌های ساخت تراشه‌هایی که قبل از همه‌گیری راه‌اندازی شده‌اند، شروع به آنلاین شدن کرده‌اند، و برخی از تقاضای نیروی کار از خانه و ترکیبی برای فناوری جدید برای مشاغلشان تا حد زیادی برآورده شده است و بعید است که دوباره مانند گذشته افزایش یابد. 2020.

با این حال، با توجه به عرضه محصولات جدید فناوری هر سال، و افزایش نفوذ رایانه ها به محصولات و خدمات قبلی آنالوگ، نمی توان گفت که واقعاً تا چه حد از بازیابی کامل فاصله داریم یا حتی امکان پذیر است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
5 + 5=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند