معرفی و بررسی محصولات جدید اپل در مراسم WWCD 2023

معرفی و بررسی محصولات جدید اپل در مراسم WWCD 2023 -

اپل، بار دیگر در رویداد WWDC 2023 از جدیدترین سیستم عامل‌ها و چندین محصول جدید رونمایی کرد. با اینکه در این رویداد خبری از گوشی‌های آیفون 15 نبوده است، اما وجود محصولات نوین در این معرفی، حسابی توانسته است که طرفداران اپل را سر ذوق بیاورد! جدید و متفاوت‌ترین محصول اپل در این رویداد، هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو است که به نوعی گل سرسبد این مراسم به شمار می‌رود. در کنفرانس توسعه‌دهندگان 2023 اپل، مراسم به دو قسمت رونمایی از سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های جدید تقسیم شد. در بخش سخت‌افزاری چندین محصول جدید معرفی شدند که در ادامه به بررسی مشخصات هر یک خواهیم پرداخت. این محصولات عبارتند از :

  • مک بوک ایر 15
  • مک بوک پرو با تراشه M2 Ultra
  • مک استودیو با تراشه M2 Ultraو M2 Max
  • مک پرو با تراشه M2 Ultra
  • تراشه M2 Ultra
  • هدست واقعیت افزوده

بخش نرم‌افزاری نیز شامل معرفی چندین سیستم عامل جدید بوده است که عبارتند از :

  • iOS 17
  • WacthOS 10
  • macOS Sonoma
  • iPadOS 17

اگر از علاقه‌مندان به محصولات نوین کمپانی اپل هستید، این مقاله از تیم دارسو را از دست ندهید.

کامپیوترهای جدید اپل

معرفی مک بوک ایر 15

مک بوک ایر 15 اینچی اپل، در واقع بزرگ‌ترین مک بوک ایری است که تاکنون توسط اپل معرفی شده است. این لپ‌تاپ ظاهری شبیه به مک بوک ایر 13 اینچی داشته و فقط به لحاظ ابعاد، بزرگتر شده است. این دستگاه وزنی برابر با 1.36 کیلوگرم داشته و با ضخامت 11.5 میلی‌متری خود، باریک‌ترین لپ تاپ 15 اینچی دنیا به شمار می‌رود. در قسمت بالایی نمایشگر این مک بوک یک ناچ تعبیه شده است که وبکم را در برگرفته است. مک بوک ایر 15 اینچی اپل، تراشه قدرت‌مند M2 را در کالبد 11.5 میلی‌متری خود جا داده و قدرت بالایی را ارائه می‌دهد. به رسم نسخه‌های پیشین در این مک بوک هم خبری از فن خنک‌کننده نیست.

 اپل مدعی است که مک بوک ایر 15 اینچی، حدود 12 برابر سریع و قوی‌تر از مک بوک ایر مجهز به چیپ اینتل است. شش اسپیکر مجزا با فناوری Spatial Audio، دو درگاه USB-C تاندربولت با پشتیبانی از مانتیور 6K، درگاه شارژ مگ سیف و جک 3.5 میلی‌متری هدفون، از دیگر مشخصاتی است که این مک بوک دارد. این لپ تاپ با یکبار شارژ شدن می‌تواند تا 18 ساعت استفاده دوام بیاورد. اپل این مک بوک را در رنگ‌های مشکی، طلایی، نقره‌ای و خاکستری تولید کرده و از هفته آینده با قیمت پایه 1299 دلار، در بازار جهانی عرضه خواهد کرد.

معرفی مک بوک پرو با تراشه M2 Ultra

مک بوک پرو، یکی دیگر از محصولات اپل است که در مراسم WWDC 2023 رونمایی شد. این لپ تاپ به لحاظ ظاهری شبیه به نسخه پیشین خود است با این تفاوت که به تراشه M2 Ultra مجهز شده و از آن قدرت می‌گیرد. اپل ادعا می‌کند که مک بوک پرو 2023، سریع‌ترین مک بوک پرویی است که تاکنون توسط اپل تولید شده است. این دستگاه با چیپ ام 2 اولترا، شش اسلات PCle نسل 4 و هشت پورت تاندربولت 4 داخلی را ارائه می‌دهد. مک بوک پرو 2023 با دارا بودن حافظه یکپارچه با حداکثر 192 گیگابایت، دارای فضای گسترده‌تری بوده و می‌تواند سنگین‌ترین کارها را بی‌نقص پردازش کند. تراشه  M2 Ultra به کار رفته در این مک بوک پرو، با فرایند 5 نانومتری تهیه شده و نسبت به نسل قبلی خود، از حدود 50 درصد حافظه بیشتر پشتیبانی می‌کند. این تراشه نسبت به M1 Ultra حدود 20 درصد سریع‌تر شده است.

در مک بوک پرو 2023، سه پورت USB-A و دو پورت HDMI تعبیه شده است که پهنای باند بیشتری داشته و تا وضوح 8K و نرخ فریم 240 هرتز را پشتیبانی می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این لپ تاپ می‌توان به بلوتوث نسخه 5.3، WiFi 6E و پشتیبانی ار جک 3.5 میلی‌متری هدفون اشاره کرد. اپل قرار است این دستگاه را از هفته آینده با قیمت پایه 6999 دلار، عرضه کند.

معرفی مک استودیو با تراشه M2 اولترا و M2 مکس

اپل در مراسم WWDC 2023 خود، از مک استودیو جدید رونمایی کرد که از چیپ‌های M2 مکس و M2 اولترا بهره برده اند. این دستگاه‌ها در حقیقت هیچ تغییر ظاهری نسبت به نسخه پیشین خود نداشته اند و تنها تفاوت آن‌ها در تجهیز شدن به تراشه قدرت‌مند‌تر و افزایش قدرت آن نهفته است. به گفته اپل، مک استودیو با تراشه ام 2 اولترا، حدود 6 برابر سریع‌تر از پردازنده‌ها اینتل بوده و نسخه ام 2 مکس نیز حدود 4 برابر سریع‌تر است.

تراشه جدید M2 Ultra از 24 هسته پردازشی و 76 هسته گرافیکی تشکیل شده است که حدود 30 درصد قدرتمندتر از نسل قبلی خود است. اپل مدعی است که تراشه M2 Ultra به قدری قدرت دارد که هیچ گرافیک مجزای دیگری به پای عملکرد آن نمی‌رسد. پهنای باند حافظه این دستگاه نیز به 800 گیگابایت بر ثانیه رسیده است که به نوبه خود رقم قابل توجهی است. همچنین فضای رم یکپارچه آن به 192 گیگابایت افزایش یافته است. از دیگر مشخصات مک استودیو می‌توان به پشتیبانی ار حداکثر 8 ترابایت حافظه داخلی، پشتیبانی از وضوح 8K، پورت تاندربولت 4، بلوتوث نسخه 5.3 و WiFi 6E اشاره کرد. اپل قیمت پایه این دستگاه را 1999 دلار اعلام کرده است.

معرفی مک پرو با تراشه M2 Ultra

مک پرو 2023 نیز همانند دیگر محصولات معرفی شده در این کنفرانس، تغییر ظاهری چندانی به خود ندیده و کماکان شبیه به مک پروی 2019 ظاهر شده است. وجود تراشه M2 Ultra در کالبد این دستگاه، قدرت بسیار زیادی به آن بخشیده است. این دستگاه شش اسلات PCle نسل 4 و هشت پورت تاندربولت را در خود جای داده است. تراشه ام 2 اولترا نیز از 24 هسته پردازشی و 76 هسته گرافیکی بهره برده است که دارای حداکثر 192 گیگابایت رم است. این دستگاه نسبت به قدرت‌مندترین مک پروی مجهز شده به تراشه اینتل، حدود 3 برابر سریع‌تر است.

مک پرو 2023 از دو درگاه HDMI همراه با درگاه شبکه 10 گیگابیتی دوگانه بهره برده است. بلوتوث نسخه 5.3، WiFi 6E، پورت‌های تاندربولت 4 و جک 3.5 میلی‌منری هدفون از دیگر قابلیت‌هایی است که در این دستگاه وجود دارد. اپل قیمت پایه این دستگاه را 6999 دلار اعلام کرده است.

معرفی مک پرو با تراشه M2 Ultra

معرفی تراشه M2 Ultra

تراشه M2 Ultra یکی دیگر از محصولات جذاب معرفی شده در کنفرانس WWDC است که در حقیقت ترکیبی از دو تراشه M2 مکس است. این تراشه با استفاده از معماری UktraFusion ساخته شده و 134 بیلیون ترانزیستور و 192 گیگابایت حافظه داخلی یکپارچه دارد. این مقدار حافظه حدود 50 درصد بیشتر از تراشه M1 اولترا است. این چیپ بر اساس معماری 5 نانومتری بوده و دارای 24 هسته پردازشی و 76 هسته گرافیکی است. عملکرد CPU آن حدود 20 درصد و عملکرد GPU آن نیز حدود 30 درصد، سریع‌تر از چیپ ام وان اولترا شده است. تراشه ام 2 اولترا می‌تواند در هر ثانیه 31.6 تریلیون عملیات را انجام دهد. پهنای باند این تراشه به 800 گیگابایت بر ثانیه رسیده است. از دیگر قابلیت‌های این تراشه می‌توان به پشتیبانی از حداکثر 6 نمایشگر پرو دیسپلی XDR اشاره کرد.

معرفی هدست واقعیت افزوده اپل

معرفی هدست واقعیت افزوده

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو، در حقیقت مهم‌ترین محصولی است که در رویداد WWDC 2023 معرفی شد. تیم کوک، مدیر عامل اپل، پیش از برگزاری مراسم مدعی شد که کنفرانس  WWDC 2023، بهترین کنفرانسی خواهد بود که تا کنون توسط اپل برگزار شده است. به نظر می‌رسد این گفته، به دلیل هدست واقعیت ترکیبی اپل بوده است. این هدست ویژن پرو، از اوایل سال آینده میلادی روانه بازار شده و در دسترس خواهد بود. اپل قیمت این هدست را در حدود 3499 دلار اعلام کرده است. هدست واقعیت افزوده، به تراشه M2 و چیپست جدید R1 مجهز شده است تا اطلاعات در آن سریعا پردازش شود.

این هدست بر پایه سیستم عامل VisionOS می‌باشد که اپ‌های زیادی در آن پشتیبانی می‌شوند. اپل در تهیه هدست Apple Vision Pro از متریال‌های گوناگونی نظیر شیشه، آلومینیوم، فیبر کربن استفاده کرده است. این هدست به منظور امکان برقراری ارتباط، تجربه بازی‌های گوناگون و تماشای ویدئو کاربرد داشته و نشان‌دهنده ورود رسمی اپل به دنیای واقعیت مجازی است. اپل ادعا می‌کند که این هدست واقعیت ترکیبی، پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی شخصی است که در طول تاریخ معرفی شده است. این دستگاه با ترکیب دنیای واقعی و دیجیتال، انقلابی را در دنیای تکنولوژی به پا کرده است.

هدست Vision Pro به یک دکمه چرخان یا همان Digital Crown مجهز شده است که کاربر می‌تواند با چرخاندن آن بین واقعیت مجازی و حالت‌های واقعیت افزوده جا‌به‌جا شود. این هدست اپل به یک لنز با سه عنصر اختصاصی و دو نمایشگر microLED مجهز شده است تا تصاویر را با کیفیت بالایی به نمایش بگذارد. در این دو صفحه نمایش، 23 میلیون پیکسل در کنار هم قرار گرفته و وضوحی برابر با حالت 4K را ارائه می‌دهد. اپل اعلام کرده است که افرادی که چشم ضعیفی داشته و از عینک استفاده می‌کنند، می‌توانند از شیشه‌های مخصوص عینک ساخته شده توسط شرکت زایس (zeiss) استفاده کرده و آن را به صورت مغناطیسی به عینک بچسبانند.

این هدست از لوازم جانبی بلوتوثی پشتیبانی کرده و می‌تواند حتی به مک بوک هم متصل شود. این هدست به یک باتری خارجی مجهز شده است که می‌تواند تا 2 ساعت انرژی دستگاه را تامین کند. هدست واقعیت ترکیبی اپل از سیستم امنیتی جدیدی بهره برده است که به نوبه خود قابل تحسین است. این سیستم اپتیک آیدی (Optic ID) نام داشته و سازوکاری مشابه با تاچ آیدی و فیس آیدی دارد. این دستگاه به لطف اپتیک آیدی، چشمان کاربر را شناخته و قفل دستگاه را باز می‌کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند به عنوان یک وسیله شخصی و منحصر‌به‌فرد از آن استفاده کند.

معرفی iOS 17

در بخش نرم افزاری، اپل در کنفرانس WWDC، سیستم عامل‌های جدید را معرفی کرده است که مهم‌ترین آن‌ها  iOS 17 است. این نسخه از سیستم عامل، قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت NameDrop و امکان اشتراک‌گذاری اطلاعاتی نظیر آدرس ایمیل، شماره تلفن و ... فقط با نزدیک کردن دو گوشی آیفون به یکدیگر
  • قابلیت اضافه کردن پوستر و بک گراند و نمایش آن‌ها حین تماس
  • امکان تبدیل عکس به استیکر زنده
  • امکان دریافت متن نوشتاری و ویس داخل مسیج
  • ضبط پیام صوتی در فیس تایم (چنان‌چه فرد آنلاین نبوده و به تماس پاسخ ندهد)
  • تغییر ساختار ویجت‌ها
  • ایردراپ متفاوت و جذاب
  • تغییرات در کیبورد
  • بهبودهای امنیتی

این سیستم عامل از سپتامبر 2023 برای گوشی‌های آیفون سری 14، سری 13، سری 12، سری 11، XS، XR و SE نسل دو و سه عرضه شده و در دسترس خواهد بود.

معرفی WacthOS 10

نسخه جدید سیستم عامل ساعت‌های هوشمند اپل، تغییرات زیادی نسبت به گذشته داشته است. این سیستم عامل قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییرات در اپ Health و اضافه شدن سلامت آرامش ذهنی
  • نمایش میزان فاصله از دستگاه‌های هوشمند دیگر
  • رمزگذاری اطلاعات در داخل برنامه‌ها
  • باز شدن کنترل سنتر با فشردن دکمه کناری
  • واچ فیس‌های جدید
  • سینک شدن اپل واچ با دیگر محصولات
  • باز طراحی برخی از برنامه‌ها
  • استفاده بهینه برنامه‌ها از نمایشگر ساعت
  • چرخاندن دیجیتال کرون و جابجایی بین ویجت‌ها

ساعت‌های هوشمند اپل واچ از جمله اپل واچ اولترا، اپل واچ سری 8، 7، 6، 5، 4 و اپل واچ SE نسل یک و دو از این سیستم عامل پشتیبانی خواهند کرد.

معرفی macOS Sonoma

این سیستم عامل که مخصوص دسکتاپ است، مک او اس سونوما نام دارد. این سیستم عامل از قابلیت‌های جدید پشتیبانی می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پشتیبانی از ویجت‌ها و امکان استفاده از اسکرین سیورهای متنوع به عنوان والپیپر
  • اضافه شدن ویجت‌های تعاملی
  • امکان انتقال ویجت‌ها از موبایل به دسکتاپ (در صورتی که آیفون و مک بوک شما به یک شبکه WiFi متصل باشند)
  • امکان کنترل وسیله نقلیه هوشمند از طریق دسکتاپ
  • قابلیت Game Mode و تاخیر صدای کم در ایرپادز حین بازی

معرفی iPadOS 17

اپل در کنفرانس wwdc 2023 خود سیستم عامل جدیدی را برای آیپد های خود معرفی کرد. سیستم عامل iPadOS 17 قابلیت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت :

  • شخصی سازی لاک اسکرین
  • قابلیت Stage Manager و امکان باز کردن آسان و مدیریت همزمان چندین پنجره روی آیپد و امکان اتصال تبلت به نمایشگرهای خارجی
  • اضافه شدن اپ Health
  • امکان افزودن ویجت به لاک اسکرین
  • امکان خواندن ویس به صورت متن در برنامه مسیج (به زبان انگلیسی)
  • تبدیل عکس به استیکر
  • ضبط پیام صوتی در فیس تایم (چنان‌چه فرد آنلاین نبوده و به تماس پاسخ ندهد)
  • امکان ادیت راحت‌تر pdf
  • بهبود امنیتی
  • بهبود برنامه یادداشت
  • بهبود کیبورد

آیپدپرو نسل 2 و جدیدتر، آیپد ایر نسل 3 و جدیدتر، آیپد نسل 6 و جدیدتر و آیپد مینی نسل 5 و جدیدتر، تبلت‌هایی هستند که از سیستم عامل iPadOS 17 پشتیبانی می‌کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
1 + 5=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند