آموزش ساخت ایمیل

آموزش ساخت ایمیل - نحوه ساخت ایمیل

بی‌شک گسترش اینترنت، همه‌ی ابعاد زندگی ما به ویژه نحوه ارتباطات را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگر در گذشته ارتباطات تنها به وسیله‌ی نامه و از طریق پست انجام می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر با پیدایش ابزارهای اینترنتی چون ایمیل، این ارتباطات آسان‌تر و سریع‌تر از قبل شده است. شما می‌توانید با تهیه ایمیل نه تنها پیام‌های خود، بلکه انواع و اقسام اطلاعات چون: تصاویر، ویدئوها، انواع فایل‌های pdf، پاورپوینت و... را برای دیگران ارسال نمایید. به علاوه این روش ارتباطی محبوب، یکی از ابزارهای مهم برای فعالیت‌های کاری، تحصیلی و بهره‌گیری برنامه‌های مختلف نیز به شمار می‌رود. از این رو ما در این مقاله تعریف ایمیل، مزایای و نحوه ساخت آن را به تفصیل بررسی می‌کنیم. پس همراه مجموعه دارسو بمانید.

ایمیل چیست

در سال 1971 میلادی یک برنامه‌نویس به نام ری تامیلسون به دنبال راهی برای انتقال پیام‌ها میان سیستم‌های کامپیوتری کاربران آژانس تحقیقاتی ARPANET بود که توانست ایمیل را خلق کند. کلمه ایمیل (email) مخفف کلمه پست الکترونیکی (Electronic Mail) است که به روش ارسال پیام توسط  دستگاه الکترونیکی تحت شبکه اینترنتی اطلاق می‌شود. باید اشاره کنیم در زمان قدیم ارسال ایمیل‌ها تنها توسط سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌شد؛ ولیکن امروزه با پیشرفت تکنولوژی، امکان ارسال و دریافت آن توسط گجت‌های دیگر همچون گوشی‌های موبایل نیز امکان‌پذیر است. درنهایت برای ارسال ایمیل  می‌توانید از یک سری نرم‌افزارهای گیرنده ایمیل مانند Outlook یا مرورگرهای وب نظیر Gmail بهره ببرید.

آدرس ایمیل چیست

آدرس ایمیل یک آدرس اختصاصی برای هر کاربر است که می‌تواند از طریق آن با فرد موردنظر ارتباط برقرار کند. هر آدرس ایمیل از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود. بخش اول به نام کاربر تعلق دارد که شخص می‌تواند طبق سلیقه و نظر خود آن را تعیین کند. بخش دوم شامل دامنه‌ای می‌شود که سرویس ایمیل بر روی آن شکل گرفته است. این دو بخش توسط علامت @ قابل تفکیک و تشخیص هستند. شما برای ایجاد نام کاربر می‌توانید از ترکیب حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد بین بازه 0 تا 9 و علامت نقطه یا دات (.) استفاده نمایید.

مزایای داشتن یک آدرس ایمیل چیست

همان‌طور که در قسمت مقدمه نیز به آن اشاره کردیم؛ بسیاری از کارها و برنامه‌هایی که به صورت روزمره با آن سروکار داریم نیازمند داشتن یک آدرس ایمیل اختصاصی است. به‌نحوی‌که بدون داشتن این آدرس ایمیل نمی‌توانید کاری را از پیش ببرید. به‌طورکلی داشتن آدرس ایمیل مزایای زیادی همچون موارد زیر را برایتان به ارمغان می‌آورد:

·         ایمیل یک سرویس اینترنتی است که می‌توانید بدون هیچ محدودیت و صرف زمان و هزینه خاصی از آن بهره ببرید.

·         ایمیل یک روش ایمن و قابل اعتماد برای ارسال اطلاعات محسوب می‌شود. همچنین ویژگی‌هایی چون هرزنامه‌ها، امکان کنترل و مدیریت ایمیل‌های مخرب را برای کاربر فراهم می‌کند که این امر امنیت بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

·         ارسال اطلاعات مختلف، ذخیره‌سازی، طبقه‌بندی و مدیریت اطلاعات توسط ایمیل راحت‌تر به نظر می‌رسد.

·         بخش موضوع (سابجکت) ایمیل این امکان را می‌دهد که برای باز نمودن یا حذف هر ایمیل آزادی عمل داشته باشید.

·         شما می‌توانید تنها با ایجاد یک ایمیل، پیام خود را به تعداد بیشتری از افراد منتقل کنید.

·         با ایمیل‌ها می‌توانید انواع اطلاعات چون: اسناد، تصاویر، فایل‌های صوتی، ویدئوها و... را با فرمت اصلی یا فشرده ارسال نمایید.

·         ارسال ایمیل می‌تواند مصرف کاغذ را کاهش داده و به حفظ محیط‌زیست کمک کند.

·         به وسیله‌ی ایمیل می‌توانید رویدادهای مختلف را بر روی تقویم تنظیم نموده و هیچ رویدادی را از دست ندهید.

روش‌های ساخت ایمیل چیست

برای ساخت ایمیل شما می‌توانید از بسترهای رایگان چون جیمیل، یاهو، اوت لوک و... استفاده نموده یا می‌توانید با خریداری یک دامنه، ایمیل اختصاصی خود را بسازید. اگر شما هم خواهان ساخت ایمیل شخصی برای مصارف روزمره هستید؛ توصیه می‌نماییم که از بسترهای رایگان استفاده کنید. در نتیجه در این مقاله به بررسی نحوه ساخت ایمیل در بسترهای مختلف می‌پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

Gmail:

مرورگر گوگل یکی از محبوب‌ترین، رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مرورگرهای اینترنتی به شمار می‌رود که علاوه بر ارائه امکان جستجو، سرویس‌های دیگری نیز همچون ایمیل را برایتان به ارمغان می‌آورد. همچنین برای دسترسی به Gmail نیاز به پلتفرم خاصی ندارید. شما می‌توانید با دانلود اپلیکیشن اختصاصی یا تنها رفتن به صفحه مرورگر از آن بهره ببرید. به علاوه جیمیل مزایای دیگری چون: فضای ذخیره‌سازی 15 گیگابایتی رایگان، بهره‌گیری آسان از برنامه‌های مختلف گوگل (میت، داک و...)، امنیت بالا و امکان فیلتر پیام‌های اسپم، نصب راحت، قابلیت شخصی‌سازی و... به همراه می‌آورد. باید اشاره کنیم فرایند ساخت ایمیل در این بستر بسیار راحت به نظر می‌رسد. کافی است مراحل زیر را طی نمایید.

ابتدا آدرس مرورگر گوگل یعنی www.google.com را در نوار بالایی مرورگر اینترنتی خود جستجو نمایید.

سپس  بر روی دکمه sign in که در گوشه راست بخش بالایی صفحه مرورگر قرار دارد؛ کلیک کنید.

در این بخش کافی است گزینه ساخت حساب (Create account) را بزنید.

در قدم بعدی گزینه برای استفاده شخصی (For my personal use) را انتخاب کنید.

در این بخش باید نام و نام خانوادگی را وارد نماید. باید اشاره کنیم وارد نمودن نام الزامی و وارد نمودن نام خانوادگی اختیاری است. پس از وارد کردن اطلاعات دکمه Next را کلیک نمایید.

اکنون نوبت وارد کردن تاریخ تولد به میلادی و جنسیت بوده و سپس دکمه Next را بزنید.

در کادر می‌توانید آدرس دلخواه ایمیل خود را با ترکیب حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، اعداد بین بازه 0 تا 9 و علامت نقطه (.) وارد نمایید. در آخر دکمه Next را کلیک کنید.

در این بخش باید یک رمز عبور یا پسورد برای ایمیل خود تعیین نمایید. توصیه می‌کنیم به منظور امنیت بیشتر در برابر حملات سایبری، از رمزهای پیچیده و ترجیحا دارای حروف، علامت‌ها و اعداد مختلف بهره ببرید. همچنین برای فراموش نشدن آن را در یک جای مطمئن یادداشت کنید. باید اشاره کنیم شما باید دو بار رمز را به صورت یکسان وارد نمایید تا توسط جیمیل تایید شود. همچنین با انتخاب گزینه show password می‌توانید رمزها را مشاهده نموده و از یکسان بودن آن اطمینان حاصل فرمایید. لازم به ذکر است که رمز عبور انتخابی باید 8 کاراکتر باشد.  درنهایت گزینه Next را انتخاب کنید.

در این قسمت می‌توانید یک ایمیل دیگر را به عنوان ایمیل پشتیبان وارد نموده تا در صورت فراموش نمودن اطلاعات ورود از طریق آن بتوانید به ایمیل خود دسترسی داشته باشید. هرچند شما می‌توانید با فشردن دکمه صرف‌نظر یا Skip از این مرحله رد بشوید.

در مرحله فوق با وارد کردن شماره موبایل می‌توانید به بازیابی اطلاعات دسترسی داشته باشید. همین‌طور همانند مرحله پیش می‌توانید با انتخاب دکمه skip از این مرحله گذر کنید.

پس از وارد نمودن شماره، کد پیامک شده را ثبت و وارد صفحه بعد شوید.

در مرحله آخر با فشردن دکمه I Agree قوانین اختصاصی گوگل را تایید کنید. اکنون ایمیل شما آماده است.

Yahoo:

یاهو نیز یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های ارائه‌دهنده ایمیل است. هرچند که با ورود جیمیل و Outlook محبوبیت خود را از دست داده‌اند. با این حال بسیاری از افراد علاقه‌مند به داشتن این سرویس هستند. برای ساخت ایمیل یاهو کافی است مراحل زیر را طی نمایید.

در گام اول از طریق نوار جستجو مرورگر وارد وب‌سایت www.yahoo.com شده و گزینه Mail را در نوار بالایی صفحه انتخاب کنید.

در صفحه مذکور گزینه ساخت یک حساب (Create an account) را انتخاب کرده و وارد مرحله بعدی شوید.

در این صفحه باید اطلاعاتی چون نام کامل، اسم حساب کاربری، رمز دلخواه و تاریخ تولدتان را وارد نمایید.  پس از تکمیل اطلاعات دکمه ادامه (Continue) را بزنید.

در مرحله بعد می‌توانید یک شماره همراه برای بازیابی اطلاعاتی چون نام کاربری یا رمز عبور وارد نمایید. همچنین در بخش پایینی، گزینه ترجیحات شخصی‌سازی اطلاعات وجود دارد. این اطلاعات به منظور نمایش تبلیغات استفاده می‌شوند که با برداشتن تیک آن می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.

یک کد احراز هویت برای شما پیامک می‌شود که کافی است آن را در این بخش وارد نموده و دکمه Next را کلیک کنید.

اکنون ایمیل شما با موفقیت ساخته شد. شما می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور وارد حساب خود شده و به فعالیت بپردازید.

Outlook

شرکت مایکروسافت یک اپلیکیشن اختصاصی برای ارسال ایمیل و مدیریت ارتباط برای سیستم عامل ویندوز تعبیه نموده است. این برنامه همراه با مجموعه Microsoft Office ارائه می‌شود که می‌توانید به راحتی آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. باید اشاره نماییم این برنامه امکاناتی نظیر: اشتراک‌گذاری اطلاعات، مدیریت ایمیل‌های شخصی، تقویم، مدیریت برنامه‌ها، جلسات و ملاقات‌ها و... را برایتان فراهم می‌نماید. اگر شما هم خواهان ساخت ایمیل و استفاده از این برنامه کاربردی هستید؛ مراحل زیر را دنبال کنید:

برنامه‌ی Outlook را در کامپیوتر خود باز کرده و سپس گزینه Create one را انتخاب نمایید.

گزینه Get a new email address را کلیک کنید. سپس اسم اکانت خود را نوشته و از میان گزینه‌های سرویس دهنده، Outlook را انتخاب نمایید. در آخر گزینه Next را بزنید.

در این بخش رمز عبور دلخواه خودتان را وارد کنید. بهتر است که رمز عبور انتخابی الگوی پیچیده‌ای داشته باشد تا حین حملات سایبری، اطلاعات شخصی شما در امان بماند. همچنین شما دو گزینه Show Password  و I would like information, tips, and offers about Microsoft products and services را مشاهده می‌نمایید. گزینه اول، پسورد نوشته شده را نشان می‌دهد. به علاوه فعال بودن گزینه دوم بیانگر موافقت شما در خصوص استفاده از اطلاعات شما برای خدمات و محصولات مایکروسافت است. یادتان نرود که پسورد خود را یادداشت کنید تا در صورت فراموشی به آن مراجعه نمایید.  درنهایت گزینه Next را بزنید. 

در این مرحله کافی است نام و نام خانوادگی خود را وارد نموده و دکمه Next را انتخاب کنید.

اکنون نوبت وارد نمودن منطقه جغرافیایی و تاریخ تولدتان به تاریخ میلادی است. باید اشاره کنیم که نیازی نیست اطلاعات تولدتان دقیق باشد. در آخر گزینه Next را مجددا بزنید.

برنامه outlook یک مرحله احراز هویت نیز در نظر گرفته است. برای وارد شدن به این مرحله دکمه Next را انتخاب نمایید.

برای احراز هویت و ساخت ایمیل کافی است پازل را به نحو صحیح حل کنید. در آخر دکمه Submit را کلیک نمایید. اکنون فرایند ساخت ایمیل تمام شده و می‌توانید فعالیت‌های خود را  از طریق این برنامه مدیریت کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
7 + 2=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند