آیا ایکس باکس و پلی استیشن به فن خنک‌کننده‌ نیاز دارند؟

آیا ایکس باکس و پلی استیشن به فن خنک‌کننده‌ نیاز دارند؟ -

این روزها بازار پر از فن‌های خنک کننده است که به صورت اختصاصی برای ایکس باکس و پلی استیشن ساخته شده‌اند. تولیدکنندگان این فن‌های خنک کننده ادعا می‌کنند استفاده از این فن‌ها جلوی داغ کردن Xbox و PlayStation را می‌گیرد و عمر سخت افزار کنسول را افزایش می‌دهد. از طرفی برخی سازندگان ادعا می‌کنند این فن های خارجی خنک کننده باعث بهبود عملکرد دستگاه شده و بازی‌ها سریعتر و روان‌تر اجرا می‌شوند. این ادعاها مثل یک رویا به نظر می‌رسد درست است؟ اینکه ساعت‌ها بدون داغ کردن سیستم  سریع و روان بازی کنید بدون اینکه نگران کنسول بازی خود باشید. آیا این ادعاها درست است؟ آیا کنسول بازی شما نیاز به یک سیستم خنک کننده خارجی دارد؟ در ادامه مقاله با دارسو همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

بررسی عملکرد سیستم های خنک کننده کنسول های بازی 

فن های خنک کننده خارجی شبیه به هم ساخته نمی‌شوند و قدرت متفاوتی دارند با این حال همه آنها یک هدف دارند. خنک کردن کنسول بازی! این فن ها به بدنه خارجی کنسول وصل شده یا در نزدیکی آن قرار می‌گیرند و با خنک کردن بدنه Xbox  یا PS سعی در بهینه کردن عملکرد و مراقبت از این دستگاه‌ها دارند.

چرا اکثر فن های خنک کننده کنسول های بازی بی تاثیر هستند؟

گفتیم فن ها برای خنک کردن بدنه کنسول‌های بازی طراحی و ساخته شده‌اند در حالی کنسول‌های بازی از طریق کار کردن قطعات درونی داغ می‌شوند. این فن ها نهایتا می‌توانند پوسته بیرونی دستگاه را خنک کنند که عملا تاثیر چندانی روی داغ کردن درون دستگاه ندارد.

حتی اگر فن خنک کننده طوری طراحی و ساخته شود که بتوانید هوا را به داخل کنسول هدایت کند یا از آن خارج کند به معنای بهبود دمای داخلی دستگاه نیست و حتی ممکن است با ایجاد خلا در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کند.

از طرفی کنسول های بازی امروزی خودشان به دستگاه خنک کننده داخلی مجهز هستند و اکثرا فن‌های خنک کننده خارجی به خوبی با فن داخای تعامل ندارند و موجب اختلال و تلاطم هوا در کنسول بازی می‌شوند.

آیا ایکس باکس و پلی استیشن به سیستم خنک‌کننده‌ خارجی نیاز دارند؟

کنسول های مدرن مانند Xbox Series X و PlayStation 5 از شگفتی های مهندسی هستند. این کنسول‌ها برای کار در شرایط مختلف طراحی شده‌اند و سیستم‌های خنک‌کننده پیچیده‌ای دارند. آنها دارای چندین سنسور دما و سیستم‌های کنترل فن هوشمند هستند که سرعت فن را بر اساس بار و دمای فعلی تنظیم می‌کنند.

وقتی یک بازی سنگین را انجام می دهید، این سیستم ها برای خنک نگه داشتن کنسول سخت تر کار می‌کنند. هنگامی که در حال پخش از Netflix یا مرور وب هستید، برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش نویز، فعالیت فن‌های داخلی کاهش می یابد. نتیجه کنسولی است که در اکثر شرایط قادر است خود را به طور موثر خنک کند.

اگر کنسول شما واقعاً داغ شود، یک هشدار دریافت خواهید کرد یا در برخی موارد، کنسول بلافاصله خود را خاموش می کند تا از آسیب به سخت افزار کنسول جلوگیری شود. پس اگر سیستم خنک کننده خود کنسول شما خراب است و کنسول داغ می‌کند، باید سیستم خنک کننده را تعمیر کنید، نه اینکه فن های بیشتری را روی آن نصب کنید!

در حالی که کنسول‌های PS5 و Xbox Series تقریباً بی‌صدا هستند، دستگاه‌های نسل Xbox One و PS4 زمانی که کنسول داغ می‌شود می‌توانند صدای بلندی داشته باشند. پس به راحتی متوجه داغ کردن کنسول قدیمی خود نیز خواهید شد و باید مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنید.

سیستم خنک کننده پلی استیشن

برای کنسول بازی خود فن خنک کننده بخرم یا نه؟

ایکس باکس و پلی استیشن به فن خنک‌کننده‌ خارجی نیاز ندارند. اگر در طول بازی‌های سنگین در مدت زمان طولانی کنسول شما صدای بلندی ایجاد کرد یا داغ شد بهتر است به فکر تعمیر فن آن باشید. در کنسول‌های جدیدتر مثل Xbox Series X و PlayStation 5 دیجیتال و دیسک خور نیز تا زمانی که کنسول خاموش نشده یا هشدار داغ کردن نداده جای نگرانی وجود ندارد.

توجه به تهویه مناسب

البته روش هایی وجود دارد که بهتر از نصب سیستم خنک کننده خارجی برای Xbox یا PS است مثل :

ابتدا مطمئن شوید که تهویه محل قرارگیری کنسول مناسب است. مثلا کنسول را در یک کابینت دربسته قرار ندهید یا وسایل الکترونیکی دیگر را روی آن قرار ندهید. به کنسول فضای زیادی برای نفس کشیدن بدهید. همه دریچه ها باید عاری از انسداد باشند و چندین سانتی متر فاصله با اطراف داشته باشند.

پاک کردن گرد و غبار

دوم اینکه کنسول را تمیز نگه دارید. گرد و غبار می تواند دریچه ها را مسدود کند و کنسول را عایق کند و گرما را در داخل دستگاه محبوس کند. گردگیری منظم دریچه ها و استفاده از هوای فشرده برای خارج کردن گرد و غبار انباشته شده می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. PS5 دارای پورت های گرد و غبار اختصاصی است که می توانید با جاروبرقی گرد و غبار داخل آن را تمیز کنید.

پاک کردن گرد و غبار پلی استیشن

تعویض خمیر حرارتی

در نهایت، اگر واقعاً نگران دمای کنسول خود هستید، بهترین روش تعویض خمیر حرارتی دستگاه است. این روش شامل باز کردن کنسول و جایگزینی خمیر حرارتی موجود با یک نسخه جدید با کیفیت بالا است. این فرآیند پیچیده‌ است و باید توسط متخصص انجام شود اما می‌تواند به طور قابل توجهی انتقال حرارت بین اجزای کنسول و سیستم خنک‌کننده آن را بهبود بخشد. در صورتی که موتور به آرامی دور در دقیقه را از دست می دهد، تعویض فن های کنسول خود با فن های جدید نیز لازم است.

کمک گرفتن از متخصص

اکیداً توصیه می‌کنیم که به یک تکنسین حرفه‌ای اجازه دهید این نوع کارها را روی کنسول (خارج از گارانتی) شما انجام دهد. به عنوان مثال، PS5 از فلز مایع به عنوان ماده رابط حرارتی استفاده می کند، و اگر آن را به اشتباه جایگزین کنید، می تواند کل دستگاه را خراب کند!

اگر Xbox داغ کرد چه باید کرد؟

 

چگونه باید کنسول Xbox Series X، Xbox Series S، Xbox One X، Xbox One S، Xbox One یا Xbox 360 خود را برای داغ نکردن و تهویه بهتر در محیط قرار دهید؟ مواردی که باید در نظر داشت شامل:

کنسول را روی یک سطح ثابت قرار دهید.

کنسول را روی بلندگو یا ساب ووفر قرار ندهید.

کنسول را در مکانی با تهویه مناسب و نسبتا خنک و دور از منابع مستقیم حرارت قرار دهید.

اشیاء دیگر را روی، زیر یا درست در کنار کنسول قرار ندهید. به عنوان مثال، یک شی را در سمت راست بالای کنسول خود قرار ندهید. این کار ممکن است دریچه های آن را مسدود کند و باعث گرم شدن بیش از حد آن شود.

اگر موارد گفته شده در بالا را رعایت کردید یا بعد از داغ شدن کنسول اجرا کردید ولی باز هم بی تاثیر بود بهتر است کنسول بازی مایکروسافت خود را به یک تعمیرکار متخصص برای حل مشکل نشان دهید.

 

اگر Playstation داغ کرد چه باید کرد؟

 

زمانی که کنسول PlatStation  شما داغ کرد باید موارد زیر را انجام دهید.

  1. بررسی کنید که فن PS5 در حال چرخش است.
  2. درپوش ها را بردارید و پورت ها را جاروبرقی بکشید.
  3. فضای تهویه PS را بررسی کنید.
  4. PS5 خود را روی سطح مناسب قرار دهید.
  5. دمای اتاق خود را کنترل کنید.

اگر هیچکدام از موارد بالا به پایین آمدن دمای دستگاه کمک نکرد بهتر است کنسول را به یک تکنسین برای حل مشکل نشان دهید.

 

جمع‌بندی

آیا برای ایکس باکس یا پلی استیشن خود به فن خنک کننده نیاز دارید؟ در بیشتر موارد، پاسخ منفی است. سیستم خنک کننده داخلی کنسول شما بیش از حد توانایی تحمل گرما را دارد. فقط آن را تمیز نگه دارید، تهویه خوبی داشته باشد و در صورت خرابی اجزای خنک کننده آن را تعویض کنید.

سوالات متداول

 

آیا ایکس باکس و پلی استیشن به فن خنک‌کننده‌ نیاز دارند؟

خیر این دستگاه ها به فن خنک کننده داخلی مجهز بوده و نیازی به فن خارجی ندارند.

 

در صورت داغ کردن Xbox چه باید کرد؟

کنسول را در محیط با تهویه مناسب روی سطح مناسب قرار دهید و دمای محیط را تنظیم کنید. در نهایت اگر نیاز بود از یک تکنسین کمک بگیرید.

 

در صورت داغ کردن  Playstation چه باید کرد؟

کنسول را در محیط با تهویه مناسب روی سطح مناسب قرار دهید و دمای محیط را تنظیم کنید. از طریق پورت های مربوطه گرد و غبار کنسول را پاک کنید.

 

کدام کنسول‌های بازی به فن خنک کننده داخلی قوی و هوشمند مجهز هستند؟

کنسول های مدرن مانند Xbox Series X و PlayStation 5 سیستم خنک کننده برای کار در شرایط مختلف را دارند.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
8 + 3=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند