چرا سلامت باتری ایفون زود کم میشود؟ + راه حل های تضمینی مشکل

چرا سلامت باتری ایفون زود کم میشود؟ + راه حل های تضمینی مشکل -

باتری از مهمترین بخش های یک گوشی هوشمند است که عملکرد ضعیف یا خراب شدن آن می‌تواند ما را عصبانی کند. استفاده درست از باتری گوشی عمر آن را افزایش می‌دهد اما ممکن است بعد از مدتی باتری خراب شده یا ضعیف شود این موضوع کاملا طبیعی است زیرا باتری گوشی نیز عمر مفید خود را دارد اما این عمر چندان کوتاه نیست. آیفون از گوشی‌های گران در بازار ایران است و خراب شدن باتری آن نیز هزینه زیادی خواهد داشت. در این مقاله باتری گوشی های آیفون را مورد بررسی قرار میدهیم.  این که چرا سلامت باتری آیفون زود کم میشود؟ برگرداندن سلامت باتری ایفون ممکن است؟ چطور از خراب شدن باتری گوشی آیفون جلوگیری کنیم؟ در این مقاله با دارسو همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

باتری آیفون چگونه کار میکند؟

باتری‌ آیفون از نوع لیتیوم یونی است. باتری لیتیوم یونی نسبت به باتری‌های قدیمی سریعتر شارژ میشود و می‌تواند با وزن و اندازه کمتری انرژی بیشتری در خود ذخیره کند در حالیکه عمر بیشتری هم دارد. هرچقدر که گوشی شما بزرگتر باشد باتری بزرگتری داشته و گوشی شما بیشتر شارژ نگه میدارد. برای مثال آیفون ۱۲ پرومکس شارژ بیشتری از آیفون ۱۲ مینی نگه میدارد. اما منظور ما از سلامت باتری گوشی آیفون درصد باتری و زود تمام شدن آن نیست.

عددی که بالای گوشی بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده میشود. نشان از سطح شارژ باتری داشته و به شما هشدار میدهد چه زمانی باید دوباره گوشی خود را شارژ کنید.در واقع این عدد مثل نشانگر باک بنزین خودرو می‌ماند.

اما درصد سلامت باتری یک عدد برای نشان دادن وضعیت سلامت باتری است تا متوجه شوید چه زمانی باتری گوشی شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

کم شدت هلث باتری آیفون

 

علت کم شدن سلامت باتری آیفون چیست؟

اینکه پس از مدتی به صورت آهسته سلامت باتری گوشی آیفون کم شود کاملا طبیعی است. وقتی سلامت باتری گوشی کم می‌شود متوجه خواهید شد که برنامه‌ها کندتر از قبل اجرا می‌شوند. زیرا سرعت اجرای برنامه‌ها با توان باتری گوشی رابطه مستقیم دارد. در این زمان باید هلث باتری گوشی آیفون را چک کنید و اگر باتری رو به خراب شدن می‌رود یا خراب شده است به فکر چاره‌ای باشید.

سلامت باتری آیفون چقدر باید باشد و چگونه کم شود؟

تا زمانی که سلامت باتری گوشی آیفون شما ۹۸ درصد باشد خیال شما راحت است که باتری گوشی شما هیچ مشکلی ندارد. اما اگر این عدد رو به کمتر شدن است بهتر است اقداماتی را برای پیشگیری از کاهش سلامت باتری گوشی خود انجام دهید بخصوص اگر این روند کاهشی سرعت بالایی دارد. سرعت بالای کاهش سلامت باتری گوشی آیفون نشان دهنده وجود یک مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری در گوشی است. در نهایت نیز هزینه تعمیر یا تعویض باتری گران تمام خواهد شد یا هنگام فروش گوشی شما با قیمت بسیار پایینی خریداری خواهد شد.

چرا سلامت باتری ایفون زود کم میشود؟

دلایل زیادی مثل زیاد بودن دائمی نور گوشی, نصب اپلیکیشن های غیر ضروری, استفاده از تصاویر متحرک, استفاده از گوشی در دماهای خیلی بالا یا پایین, بازی کردن و گوش دادن به موزیک با صدای بسیار بلند به صورت همیشگی, تلاش برای استفاده از گوشی در مکان هایی که آنتن ندارد ( برای تماس یا استفاده از اینترنت) و در نهایت خراب بودن باتری! همه این موارد باعث میشود سلامت باتری آیفون زود کم شود.

 

بیشتر بخوانید:

کلین شارژ در ios 16.1 چیست؟

 

 

روش های مراقبت از باتری هلث آیفون

در ادامه روش هایی را معرفی خواهیم کرد که به افزایش عمر باتری شما کمک خواهد کرد.

فعال کردن دارک مود

گوشی در حالت دارک مود انرژی کمتری مصرف میکند پس فعال کردن دارک مود در گوشی آیفون یکی از روش‌های مراقبت از هلث باتری آیفون است.

فعال کردن دارک مود در آیفون

 

 

آپدیت کردن همه برنامه ها

سعی کنید همه اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی آیفون خود را آپدیت نگه دارید. اگر آپدیت اتوماتیک روش گوشی فعال نیست باید اینکار را به صورت دستی انجام دهید و بعد از ارائه نسخه به روز هر اپلیکیشن  آن را آپدیت کنید. به روز بودن برنامه های نصب شده روش گوشی باعث میشود شارژٰ آیفون دیرتر تمام شود.

آپدیت کردن همه برنامه های آیفون

 

 

کاهش میزان روشنایی دستگاه

اگر دائما نور گوشی خود را همیشه در بالاترین حد ممکن قرار دهید باتری شما زودتر خالی میشود و هرچقدر باتری شما بیشتر خالی شده و دفعات بیشتری شارژ شود  باتری زودتر خراب میشود. نیازی نیست همیشه نور صفحه گوشی خود را زیاد کنید. میتوانید با توجه به نور محیط در حدی که آیکون های گوشی را به راحتی ببینید نور را به صورت دستی تنظیم کنید یا از حالت Auto Brightness  استفاده کنید تا نور گوشی با توجه به نور محیط به صورت اتوماتیک تنظیم شود.

کم کردن نور گوشی آیفون

 

 

آپدیت کردن سیستم عامل

سیستم عامل آیفون خود را همیشه آپدیت نگه دارید. ممکن است مشکل باتری به دلیل باگ‌های سیستم عامل ایجاد شود. با شناسایی باگ‌ها مشکلاتی که میتواند منجر به زودتر خالی شدن باتری گوشی و در نهایت خراب شدن باتری گوشی شوند, توسط آپدیت باگ‌ها رفع خواهد شد فقط کافیست شما آپدیت های سیستم عامل  را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.

آپدیت سیستم عامل آیفون

 

 

غیرفعال کردن Raise to wake

درست است که آپدیت سیستم عامل آیفون بسیار مهم است و باید همیشه سیستم عامل را آپدیت نگه دارید. اما همین آپدیت سیستم عامل می‌تواند باعث بازنشانی تنظیماتی در گوشی شما شود و خود این بازنشانی منجر به افزایش استفاده از باتری شود. مثل آپدیت ios15 این آپدیت باعث شد Raise to Wake فعال شده و روشن شدن مداوم گوشی حین راه رفتن یا تکان های دست و ... باعث میشود شارژ گوشی زودتر تمام شود. برای خاموش کردن Raise to Wake مراحل زیر را انجام دهید:

 

بیشتر بخوانید
ویژگی های آیفون ۱۵

 

 

  • به بخش تنظیمات گوشی بروید.
  • روی Display & Brightness ضربه بزنید.
  • به پایین اسکرول کنید و Raise to Wake را خاموش کنید.

غیرفعال کردن raise to wake

 

 

باتری را درست شارژ کنید

سعی کنید همیشه شارژ گوشی خود را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید و نگذارید گوشی شما ۱۰۰ درصد شارژ خود را از دست دهد. هرچقدر چرخه شارژ شما بیشتر باشد (شارژ شدن تا ۱۰۰ درصد و تمام شدن شارژ گوشی به صورت کامل) باتری گوشی شما زودتر خراب می‌شود.

شما میتوانید از بخش General  سپس Battery  نمودار شارژ شدن گوشی خود را ببینید و اگر مشکلی در شارژ شدن وجود داشته باشد از طریق این نمودار متوجه شوید.

روش شارژ درست باتری آیفون

 

 

فعالیت برنامه ها در پس زمینه گوشی

برخی از برنامه‌ها حتی وقتی با آنها کار نمی‌کنید هم در پس زمینه فعال هستند. شما میتوانید فعالیت برنامه ها را در بک گراند غیرفعال کنید. همچنین برخی از برنامه‌ها ممکن است شارژ بسیار بیشتری مصرف کنند. شما از مسیر General  سپس Battery  و در انتها Activity  میتوانید مصرف باتری هر برنامه را ببینید و اگر اپلیکیشنی بیش از حد باتری گوشی آیفون شما را درگیر کرده است آن را حذف کنید.

فعالیت برنامه ها در پس زمینه آیفون

 

 

محدودیت دسترسی اپلیکیشن‌ها به بلوتوث گوشی

برخی از اپ‌ها از بلوتوث استفاده می‌کنند و باعث میشوند گوشی شارژ بیشتری مصرف کند. لیست اپلیکیشن‌هایی که به بلوتوث دسترسی دارند را بررسی کنید و دسترسی اپ هایی که نیازی به بلوتوث ندارند را محدود کنید. برای مثال اپلیکیشن‌های موزیک و ... که با هندزفری کار میکنند باید به بلوتوث دسترسی داشته باشند اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیازی چندانی به دسترسی در این سطح ندارند و همین موضوع باعث افزایش استفاده از باتری میشود. برای دسترسی به تنظیمات بلوتوث مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش تنظیمات گوشی آیفون بروید.
  • به بخش Privacy  بروید.
  • گزینه Bluetooth  را انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید
آموزش ریست فکتوری مک بوک

 

نگران محدود کردن دسترسی بلوتوث اپلیکیشن‌ها نیز نباشید زیرا بعدا هر زمان نیاز شد دوباره میتوانید دسترسی را فعال کنید.

محدودیت دسترسی اپلیکیشن ها به موقعیت مکانی

برخی از برنامه ها به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند تا بتوانند بر اساس موقعیت مکانی بهترین اطلاعات را در اختیارتان قرار دهند. شاید این ویژگی برای اپلیکیشن Map ضروری باشد اما بسیاری از اپلیکیشن‌ها مهم نیست که به لوکیشن دسترسی نداشته باشند. برای محدودیت دسترسی لوکیشن برنامه‌ها مراحل زیر را طی کنید:

  • به بخش تنظیمات گوشی آیفون بروید.
  • به بخش Privacy  بروید.
  • گزینه Location Services  را انتخاب کنید.

حالا میتوانید نحوه دسترسی اپلیکیشن‌ها را به موقعیت مکانی تغییر دهید.

غیر فعال کردن Push Email

اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمیخواهید ایمیل‌های خود را از دست دهید به احتمال زیاد با گوشی هم ایمیل‌های خود را چک می‌کنید. نوتیف ایمیل‌ها میتواند باعث مصرف باتری شما شود زیرا در این شرایط گوشی آیفون شما هر بار باید به ارائه دهنده متصل شده و ایمیل ها را چک کند تا اگر ایمیل جدیدی داشته باشید به شما اطلاع دهد. روزانه ایمیل های زیادی مربوط به شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات دریافت میکنیم که بسیاری از آنها واقعا مهم نیستند. با این حال برخی از ایمیل ها نیز مهم هستند و شما باید ایمیل های خود را چک کنید. بهترین کار این است که فواصل زمانی خاصی را تعیین کنید تا نوتیفیکیشن ایمیل‌ها برایتان ارسال شود. برای انجام اینکار مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات خود شوید.
  • وارد بخش Mail  شوید.
  • روی گزینه Accounts  بزنید
  • در بخش Fetch New Data میتوانید Push  را فعال یا غیر فعال کنید.
  • کمی اسکرول کرده و گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید. برای مثال Every 15 Minutes

 

 فعال کردن Push email

 

 

محدود کردن اعلان ها

دریافت اعلان های زیاد یکی از دلایل سریع خالی شدن شارژ گوشی آیفون است. برخی از اعلان‌ها مهم هستند ولی نیازی به دریافت اعلان همه اپلیکیشن‌ها ندارید. بهترین راه این است که دریافت اعلان های اپلیکیشن‌های غیر ضروری را محدود کنید. برای اینکار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد بخش تنظیمات شوید.
  • وارد بخش Notifications  شوید.
  • اپلیکیشن‌هایی که نمیخواهید اعلان آن ها را دریافت کنید را خاموش کنید.

توجه داشته باشید اعلان‌های پیام رسان‌ها, اپلیکیشن‌های بانک و لیست کارهای روزانه را نباید خاموش کنید.

از سافاری برای وب گردی استفاده کنید

از سافاری برای وب گردی با گوشی خود استفاده کنید. سایر مرورگرها بخصوص کروم پردازنده گوشی را به شدت درگیر می‌کنند و همین موضوع باعث میشود شارژ باتری بیشتر استفاده شود. به علاوه اینکه برنامه‌های خود آیفون نظیر سافاری عملکرد بهتری روی این گوشی دارند.

گوشی خود را برعکس بگذارید

گذاشتن بر عکس گوشی روی میز به صورتی که مانیتور روی میز باشد باعث کاهش مصرف باتری میشود اما چگونه؟ شما کمتر اعلان ها را (بخصوص شبکه های اجتماعی) میبینید و گوشی را کمتر در دست گرفته و ساعت‌ها در شبکه های اجتماعی گشت میزنید.

حذف ویجت ها

بسیاری از ویجت‌ها جذاب هستند اما همین ویجت های جذاب و دوست داشتنی از دلایل سریع خالی شدن شارژ باتری گوشی هستند. مخصوصا ویجت های مربوط به آب و هوا یا نقشه که به طور مرتب به روز رسانی می‌شوند. برای حذف یک ویجیت آن را لمس کرده و نگه دارید سپس روی منوی باز شده روی Remove Widget ضربه بزنید.

فعال کردن Low Power Mode

زمانی که شارژ گوشی شما خیلی کم میشود ( زیر ۲۰ درصد) از شما پرسیده خواهد شد آیا می‌خواهید از  حالت Low Power Mode استفاده کنید؟ در صورت موافقیت برخی محدودیت ها در گوشی اعمال شده ولی بین ۱ تا ۳ ساعت زمان تا خاموش شدن گوشی خواهید داشت. البته از این حالت میتوانید هر زمان که خواستید استفاده کنید تا شارژ گوشی شما دیرتر تمام شود. برای فعال کردن این حالت باید از طریق  Control Center اقدام کنید.

 فعال کردن low power mode

 

 

فعال کردن Reduce Motion 

با فعال کردن این گزینه انیمیشن‌ها و برخی حرکت‌های آیکون ها و ... غیر فعال میشوند اما شارژ باتری آیفون شما کمتر استفاده خواهد شد. به علاوه با فعال کردن  Reduce Motion  تغییر آنچنانی که برایتان آزار دهنده باشد احساس نخواهید کرد. برای اینکار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به تنظیمات گوشی خود بروید
  • وارد بخش Accessibility  شوید.
  • گزینه Motion  را انتخاب کنید.
  • Reduce Motion را فعال کنید.

فعال کردن حالت پرواز در مواقعی که گوشی آنتن ندارد

زمانیکه که آنتن خوبی ندارید گوشی آیفون شما مجبور است برای پیدا کردن سیگنال مدام تلاش کند و اینکار باتری گوشی را تحت تاثیر قرار میدهد. در چنین حالتی بهتر است از حالت پرواز یا Airplane Mode استفاده کنید تا شارژ گوشی شما کم نشود.

استفاده از Wifi

استفاده از وایفای بسیار کمتر از دیتای گوشی از باتری گوشی کار میکشد. سعی کنید به جای دیتای همراه از وایفای استفاده کنید تا شارژ گوشی آیفون کمتر مصرف شود. همچنین توجه داشته باشید هات اسپات کردن اینترنت میتواند فشار زیادی به گوشی وارد کند.

برگرداندن سلامت باتری ایفون ممکن است؟

خیر هیچ روش تضمینی برای بارگشت سلامت باتری آیفون به مقدار اولیه خود وجود ندارد ولی جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است. علاوه بر نکاتی که در بالا گفتیم برخی موارد دیگر نیز کمک میکند سلامت باتری آیفون شما سریعا کم نشود.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر بعد از آپدیت سیستم عامل آیفون خود متوجه شدید که شارژ گوشی شما سریعتر خالی شده و درصد هلث باتری نیز رو به کم شدن است بهتر است بازگشت به تنظیمات کارخانه را امتحان کنید.

تعمیر یا تعویض باتری

در نهایت اگر با رعایت تمام موارد گفته شده در مقاله هلث باتری آیفون شما کم شده است بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما را حل کند و در صورت نیاز کار تعمیر یا تعویض باتری آیفون را انجام دهد.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
1 + 3=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند