معرفی آیفون‌های سری 15 در مراسم رونمایی اپل 2023

معرفی  آیفون‌های سری 15  در مراسم رونمایی اپل 2023 - مراسم رونمایی اپل 2023

مراسم رونمایی از گوشی‌های آیفون 15 در 12 سپتامیر 2023 مصادف با 21 شهریور 1402 انجام شد. اپل در این مراسم از 4 گوشی سری آیفون 15 با نام‌های آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس رونمایی کرد. این سری‌ از گوشی‌ اپل نسبت به چند سال گذشته، با تغییرات بیشتری همراه بوده و به نوعی می‌توان گفت مهم‌ترین آیفون‌های این چند سال اخیر هستند. اپل در کنار این چهار گوشی جدید، اپل واچ‌های سری 9 و اپل واچ اولترا 2 را هم معرفی کرد. در ادامه به بررسی جزئیات هر کدام از این محصولات جدید اپل خواهیم پرداخت. در این جریان با مجموعه دارسو همراه شوید.

گوشی آیفون 15 پرو مکس، بزرگترین عضو این خانواده بوده و به رسم همیشه قرار است که توجهات زیادی را به خود جلب کند؛ به همین سبب ما هم بررسی را با همین گل سر سبد مراسم رونمایی 2023 اپل شروع می‌کنیم.

طراحی آیفون 15 پرو مکس

طبق گمانه‌زنی‌های متعدد، گوشی آیفون 15 پرومکس به لحاظ ظاهری تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی خود نداشته است. اپل در طراحی این گوشی، به جای استفاده از استیل در فریم‌های گوشی، از فریم تیتانیومی گرید 5 استفاده کرده تا وزن کلی دستگاه را کاهش دهد. آیفون 15 پرو مکس در چهار رنگ بسیار جذاب تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی (Natural) تولید شده و به زودی در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت. تغییر دیگر این گوشی مربوط به حذف دکمه سایلنت کردن صدا و جایگزین شدن آن با دکمه اکشن بوده است. این دکمه اکشن عملکردی مشابه با اپل واچ اولترا داشته و می‌تواند چندین در عمل مختلف نظیر بازکردن اپ دوربین، فعال‌سازی میانبرها، نوشتن یادداشت صوتی و ... استفاده شود. در این سری از گوشی‌ها اپل، بالاخره درگاه شارژ لایتنینگ حذف شده و پورت تایپ سی پس از سال‌ها انتظار به میان آمده است! به این ترتیب آیفون 15 پرو مکس می‌تواند انتقال داده را با کابل USB 3 با حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه انجام دهد.

صفحه نمایش آیفون ۱۵ پرو مکس

گوشی موبایل iPhone 15 Pro Max از یک صفحه نمایش 6.7 اینچی از نوع Super Retina XDR بهره برده است. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی کرده و همچنان از فناوری پروموشن هم بهره می‌برد. به نظر می‌رسد این گوشی در صفحه نمایش خود حاشیه‌های کمتری را شامل شده و به داینامیک آیلند مجهز شده است.

پردازنده iPhone 15 Pro Max

گوشی آیفون 15 پرو مکس در بطن خود تراشه A17 پرو با لیتوگرافی 3 نانومتری را جای داده و از آن تامین قدرت می‌کند. در حقیقت این اولین تراشه‌ای است که با معماری 3 لیتوگرافی تولید شده است! به لطف همین امر ترانزیستورهای بیشتری درون تراشه جای گرفته و به دنبال آن قدرت تراشه بسیار بالاتر رفته است. طبق ادعای اپل، این تراشه سریع‌ترین تراشه‌ای است که تا کنون در بین تمام گوشی‌های موبایل شاهد آن بوده ایم. به نظر می‌رسد به لطف این سیستم سخت افزاری قدرتمند، بتوان برخی از بازی‌های گرافیکی و کامیپیوتری سنگین را هم در آن اجرا کرد! اپل مدعی است که پردازنده مرکزی (CPU) در A17 پرو با 6 هسته 10 درصد سریع‌تر شده و پردازشگر گرافیکی (GPU) هم 20 درصد سریع‌تر شده است. این تراشه از 16 هسته موتور عصبی استفاده می‌کند که نسب به نسل قبلی خود بسیار سریع‌تر شده است. این تراشه اکنون قادر است تا 35 تریلیون عملیات در هر ثانیه انجام دهد.

آیفون 15 پرو مکس می‌تواند با سرویسی به نام Roadside Assistance از ارتباطات ماهواره‌ای برای دریافت کمک در جاده استفاده کند. این سرویس در کنار ارتباط اورژانسی که در نسل قبلی عرضه شده بود، به مدت دو سال برای خریداران آیفون 15 پرو مکس رایگان خواهد بود. به کمک این سرویس، کاربر فقط می‌تواند از پایگاه‌های امدادرسانی و به صورت ارسال پیام پیش فرض، درخواست کمک کند.

 

بیشتر بخوانید:
شایعات درباره آیفون 15

 

دوربین‌های گوشی آیفون 15 پرو مکس

آیفون 15 پرومکس به یک لنز اصلی 48 مگاپیکسلی مجهز شده است که عملکرد آن در نور کم بهبود یافته‌تر از نسل قبلی است. اپل ادعا دارد که این گوشی با مجهز شدن به این لنز، گویی هفت لنز دوربین دارد! لنز تله فوتو این گوشی از زوم اپتیکال 5 برابری بهره برده است که در واقع از آن به عنوان لنز پریسکوپ یاد می‌شود. لنز فوق عریض این گوشی قادر به عکاسی ماکرو هم بوده و می‌تواند عکاسی 13 میلی‌متری داشته باشد. لرزشگیر اپتیکال در این دوربین با حرکت در سه جهت بهبود یافته و قابلیت‌های جدیدی از فیلم‌برداری ارائه داده است. به کمک این گوشی می‌توان برای هدست اپل ویژن پرو فیلم‌برداری Spatial یا فضایی انجام داد. برای انجام این کار به‌صورت مشترک از دوربین‌های اولتراواید و اصلی استفاده می‌شود تا ویدیوهای سه‌بعدی ثبت شود. نکته مثبت دیگر اینجاست که فیلم‌ها و ویدئوهای دوربین آیفون 15 پرو مکس به‌طور مستقیم در مک یا حافظه‌های جانبی قابل ذخیره‌سازی است.

رنگ های آیفون ۱۵

باتری آیفون ۱۵ پرو مکس

اپل در این مراسم رونمایی در مورد ظرفیت باتری یا شارژدهی این گوشی اطلاعت خاصی بیان نکرد اما به نظر می‌رسد به لطف این تراشه کم مصرف با لیتوگرافی 3 نانومتری، مصرف باتری بسیار کمتر شده و به صورت بهینه مصرف شود.

قیمت و تاریخ عرضه آیفون 15 پرو مکس

اپل، آیفون ۱۵ پرو مکس را با مدل پایه (یعنی 256 گیگابایت حافظه داخلی) با قیمت 1199 دلار روانه بازار خواهد کرد. این گوشی از 15 سپتامبر به صورت پیش خرید در دسترس بوده و از  22 سپتامبر در بازار عرضه خواهد شد.

مشخصات کلی گوشی آیفون 15 پرو

  • صفحه نمایش 6.1 اینچی 120 هرتزی
  • بدنه تیتانیومی سبک‌تر از همیشه
  • مجهز به تراشه A17 Pro
  • دوربین‌های اصلی 48 مگاپیکسلی، فوق عریض 12 مگاپیکسلی، تله فوتو 12 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری
  • حافظه ذخیره‌سازی و رم 128/ 256/ 512 گیگابایت و 1 ترابایت
  • رنگ‌های تیتانیوم مشکی، تیتانیوم طبیعی، تیتانیوم آبی و تیتانیوم سفید
  • قیمت پایه از 999 دلار

مشخصات کلی گوشی آیفون 15 پلاس

  • صفحه نمایش 6.7 اینچی 60 هرتزی
  • بدنه شیشه‌ای با روکش مات
  • مجهز به داینامیک آیلند
  • تراشه بایونیک A16 اپل
  • دوربین‌های اصلی 48 مگاپیکسلی، فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • حافظه ذخیره‌سازی و رم 128/ 256/ 512 گیگابایت
  • رنگ‌های صورتی، زرد، آبی و سبز پاستلی و مشکی
  • قیمت پایه از 899 دلار

مشخصات کلی گوشی آیفون 15

  • صفحه نمایش 6.1 اینچی 60 هرتزی
  • بدنه شیشه‌ای با روکش مات
  • مجهز به داینامیک آیلند
  • تراشه بایونیک A16 اپل
  • دوربین‌های اصلی 48 مگاپیکسلی، فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • حافظه ذخیره‌سازی و رم 128/ 256/ 512 گیگابایت
  • رنگ‌های صورتی، زرد، آبی و سبز پاستلی و مشکی
  • قیمت پایه از 799 دلار

معرفی اپل واچ سری 9

و اما در کنار این چهار گوشی آیفون سری 15، اپل از اپل واچ سری 9 و نسل دوم اپل واچ اولترا هم رونمایی کرد. در ادامه نگاهی به مشخصات این دو ساعت هوشمند اپل خواهیم داشت :

کمپانی اپل در طی یک اقدام ظریف و ماهرانه، در تیزر ابتدایی این مراسم رونمایی خود، افرادی را نشان داد به کمک اپل واچ از مرگ نجات یافته بودند. در این تیزر افرادی که در معدن گیر افتاده بودند و یا دچار سانحه تصادف شده بودند، با تشخیص دقیق و به موقع اپل واچ و تماس با مراکز اورژانسی و امدادرسانی نجات یافته بودند. اپل با استفاده از این تیزر در همان ابتدای امر، اهمیت اپل واچ را در تشخیص چنین آسیب‌هایی بیان کرده و مدعی شد که اپل واچ توانسته است زندگی را به تعداد زیادی از مردم باز گرداند.

این ساعت جدید اپل ظاهری شبیه به نسل قبلی خود دارد با این تفاوت که در بطن خود سخت افزار قدرتمندتری را جای داده است. تراشه جدید S9 به کار رفته در این اپل واچ، با ۵/۶ میلیارد ترانزیستور در عملکردهای گرافیکی ۳۰ درصد سریع‌تر شده و پردازش عصبی در آن تا ۲ برابر افزایش یافته است. به این ترتیب سنسورهایی نظیر سنجش سطح اکسیژن خون و پایش ضربان قلب بهبود یافته و تشخیص تصادف نیز دقیق‌تر از قبل شده است. این سخت افزار در کنار سیستم عامل جدید WatchOS 10 ، یک پکیج کامل ارائه می‌دهد که شامل  واچ فیس‌های متنوع و جدیدتر، قابلیت جدید ژست‌های حرکتی (نظیر زدن دو انگشت شصت و اشاره به هم و اجرای یک فرمان نظیر عکس گرفتن، پلی کردن موزیک یا جواب دادن تماس‌ها) می‌شود.

اپل واچ سری 9، اکنون به بهترین گزینه برای دستیار صوتی Siri تبدیل شده است که به کمک آن می‌توان سریع‌تر به داده‌های سلامتی خود دسترسی داشت. این قابلیت برای اولین بار در اپل واچ سری 9 پیاده شده است. قابلیت‌ پیدا کردن آیفون‌های گمشده در خانه، شارژ سریع و ضبط حرکات ورزشی مانند دوچرخه‌سواری از ویژگی‌های جدید اپل واچ سری ۹ نسبت به نسل قبلی هستند. این ساعت هوشمند در بخش نور صفحه نمایش نیز نسبت به قبل ارتقا یافته و نور نمایشگر آن نیز اکنون به 2000 نیت رسیده است، به این ترتیب استفاده از آن در فضاهای پر نور و نور مستقیم خورشید بسیار راحت‌تر خواهد بود. اپل قیمت پایه این اسمارت واچ را حدود 399 دلار اعلام کرده است. در ضمن سیستم عامل جدید WatchOS 10 از تاریخ 18 سپتامبر، قابلیت نصب روی سایر اپل واچ‌های نسل پیشین را دارد.

معرفی اپل واچ اولترا 2

نسل دوم اپل واچ اولترا که قدرتمندترین ساعت اپل تا کنون محسوب می‌شود، از همان زبان طراحی مشابه با نسل قبلی خود بهره برده و عمده تغییرات آن در بخش سخت افزاری آن نهفته شده است. نسل اولیه این ساعت از آلومینیوم غیربازیافتی تهیه شده بود ما این اپل واچ جدید به منظور حفاظت از محیط زیست از آلومینیوم ۹۵ درصد بازیافت‌شده ساخته شده است. بدنه این ساعت هوشمند به لحاظ مقاومت بهبود یافته و اکنون دوام بیشتری یافته است. اپل واچ اولترا به یک صفحه نمایش 49 میلی‌متری مجهز شده است که روشنایی آن نسبت به نسل قبلی حدود 50 درصد بهبود یافته و به رقم 3000 نیت رسیده است. این میزان روشنایی برای یک ساعت هوشمند به قدری بالاست که اپل کارکرد چراغ‌قوه را برای آن نیز در نظر گرفته است! اپل اوچ اولترا نسل 2، پر نور ترین نمایشگر را تا به کنون به خود اختصاص داده است.

اپل واچ اولترا 2 به تراشه جدید S9 مجهز شده و از نسل دوم تراشه Ultra-Wideband بهره برده است. تراشه S9 حدود ۶۰ درصد ترانزیستور بیشتر و ۳۰ درصد عملکرد بهتری نسبت ‌به تراشه S8 به‌کار رفته در نسل پیشین دارد. شارژدهی این ساعت نیز همانند نسل قبلی 36 ساعته بوده و در حالت Low Power Mode می‌تواند انرژی لازم برای 72 ساعت را ذخیره کند. اپل واچ اولترا ۲ همانند اپل واچ سری ۹ از ژست حرکتی جدید و دو انگشتی پشتیبانی می‌کندو به این ترتیب با ضربه‌زدن نوک انگشت اشاره و شصت، می‌توان برخی از کارکردها نظیر پاسخ‌ دادن یا خاتمه‌ دادن به ‌تماس‌ها، پخش موسیقی و به ‌تعویق ‌انداختن آلارم‌ها را انجام داد. این ژست حرکتی جدید به ‌لطف وجود موتور پردازش عصبی، داده‌های دریافتی از حسگر شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و ضربان قلب را تحلیل کرده و با شناسایی تغییرات در جریان خون و حرکات مچ دست، دستورات کاربر را انجام می‌دهد. البته اپل بیان کرد که این قابلیت از ماه آینده در قالب در آپدیت نرم افزاری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

 اپل واچ اولترا ۲

همانند اپل واچ سری 9، سیری نیز به صورت مستقلانه در این اسمارت واچ حضور داشته و امکان دسترسی به داده‌های سلامت محور را آسان‌تر می‌کند. اپل واچ اولترا 9 قابلیت‌های جدیدی را برای غواصان ارائه داده است. این ساعت می‌تواند گزارشات غواصی نظیر حداکثر عمق، تعداد شیرجه‌ها و زمان سپری شده را ثبت کرده و برای کاربر ارائه دهد؛ به این ترتیب کاربر از وضعیت بدن خود نظیر ضربان قلب نیز مطلع خواهد شد. این اپل واچ به تراشه Ultra Wideband مجهز شده و از قابلیت جدید به نام Precision Finding بهره برده است که ظاهرا مختص کاربران گوشی‌های سری آیفون 15 است. به کمک این قابلیت کاربران می‌توانند با اپل واچ اولترای 2 خود، موقعیت دقیق گوشی خود را مشاهده کرده و از طریق جهت یابی، گوشی گم شده خود را پیدا کنند.

این ساعت هوشمند به صورت پیش فرض به سیستم عامل جدید watchOS 10 مجهز شده است که قابلیت‌های جدیدی همچون واچ فیس‌های جدید و ویجت هوشمند (Smart Stack) را ارائه می‌دهد. یک قابلیت جدید دیگر نیز در این اپل واچ وجود دارد که به کمک حسگر نور و توسط ابزارهایی نظیر قطب نما و نقشه، اعلام می‌کند که کاربر چه مدت در معرض نور آفتاب قرار گرفته است. علاوه بر آن، این حسگر نور محیطی، حین ورود به محیط‌های تاریک، تم واچ فیس را به صورت خودکار به دارک مود تغییر می‌دهد تا بیشترین همخوانی را با محیط داشته باشد. اپل واچ اولترا 2، در یک نسخه 49 میلی‌متری و با رنگ‌بندی آبی، نیلی، زیتونی، نارنجی، نارنجی بژ، سبز نقره‌ای و آبی تیره در دسترس قرار خواهد گرفت. فروش این ساعت از 22 سپتامبر آغاز شده و قیمت آن نیز حدود 800 دلار اعلام شده است.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
9 + 3=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند