کاشت موفقیت‌‌آمیز اولین تراشه مغزی

کاشت موفقیت‌‌آمیز اولین تراشه مغزی - جزئیات تراشه مغز تله‌پاتی

دنیای تکنولوژی و فناوری‌های دیجیتال به صورت فزاینده‌ای در حال رشد است. به‌نحوی‌که هر روز شاهد نوع جدیدی از تکنولوژی‌هایی هستیم که می‌توانند نقش مهمی را در زندگی ما ایفا کرده و آن را دچار تغییر و تحولات عظیمی نمایند. باید بگوییم این تغییرات تکنولوژی، حوزه سلامت و پزشکی را بی‌نصیب نگذاشته است. به‌گونه‌ای که هر روز گجت جدیدی برای ارتقا سلامت، نحوه زیستن و بهبود بیماری‌ها به جامعه ارائه می‌شود. تراشه مغزی، یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های حوزه بهداشت به شمار می‌رود که در چند شب گذشته خبر آن در رسانه ایکس توسط ایلان ماسک منتشر شد. در این خبر، درمورد نتایج اولیه کارگذاری این تراشه مغزی در بدن انسان اطلاع‌رسانی شد که این نتایج و اطلاعات می‌تواند تحولات تکان‌دهنده‌ای را در زندگی افراد به ویژه بخش پزشکی و افراد دارای معلولیت جسمی ایجاد کند. با مجموعه دارسو همراه باشید تا از جزئیات بیشتر این خبر مطلع شوید.

جزئیات تراشه مغز تله‌پاتی شرکت Neuralink

شاید تا چند سال پیش، حضور تراشه‌های دیجیتالی در مغز انسان، امری دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ اما سرعت پیشرفت تکنولوژی به حدی زیاد است که این مسئله، در سال اخیر به واقعیت پیوست و می‌تواند تجربه زیستی انسان را با دگرگونی‌های زیادی همراه کند. باید بگوییم که تراشه مغزی برای اولین بار توسط استارت‌آپ Neuarlink بر روی مغز انسان در روز یکشنبه جای‌گذاری شد. همچنین در روز دوشنبه، ایلان ماسک مدیرعامل این استارت‌آپ در پست شبکه اجتماعی ایکس اعلام نمود که بیمار رو به بهبودی بوده و این تراشه‌‌های مغزی، عملکردی امیدوارکننده دارد.

اگرچه در گذشته بسیاری از رسانه‌ها همچون رویترز، شرکت Neuralink را متهم به مرگ حدود 1500 حیوان همچون: سگ، گوسفند، میمون و خوک طی روند آزمایشات یا نقض قوانین وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده آمریکا مبنی بر جابه‌جایی مواد خطرناک و بسته‌بندی نامناسب زباله‌های خطرناک نمودند. با این وجود تمامی موارد اتهامات فوق رد شد. به‌ علاوه سال گذشته شرکت Neuralink توانست مجوز FDA را برای آزمایش ایمپلنت مغزی در انسان را کسب کند.

تراشه مغزی تله‌پاتی، یک سری تراشه نخ مانند انعطاف‌پذیر و نازک‌تر از موی انسان است که بر روی بخش مربوط به کنترل حرکات توسط ربات و از طریق جراحی جای‌گذاری می‌شوند. برای جای‌گذاری آن تنها شکاف ریزی در جمجمه ایجاد می‌نمایند که بسیار روش ساده و سریعی به نظر می‌رسد. همین‌طور این رشته‌های ایمپلنت می‌توانند سیگنال‌های حرکتی و عصبی مغز را ضبط نموده و به صورت بی‌سیم به برنامه‌های مخصوص انتقال دهند تا با رمزگشایی آن‌ها بتوان نحوه حرکات افراد را کنترل کرده و بهبود داد. طبق اظهارات رئیس انجمن علوم اعصاب بریتانیا این تراشه پتانسیل زیادی را برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات عصبی و دارای معلولیت جسمانی به همراه می‌آورد. همچنین این تراشه‌ها امکان کنترل کامپیوترها و گجت‌هایی چون گوشی‌های موبایل را نیز برای افراد تنها با فکر کردن میسر می‌سازد. درنتیجه این تراشه می‌تواند روند درمانی افراد فلج و دارای اختلالات عصبی را وارد مرحله جدیدی کند. به علاوه می‌تواند در درمان بیماری‌هایی چون افسردگی، صرع و... نیز موثر واقع شود.

 هرچند باید بگوییم؛ این اولین بار نیست که تکنولوژی فوق در مغز انسان به کار گرفته شده است. شرکت‌هایی چون " Blackrock Neurotech and Synchron" آزمایشاتی در این زمینه انجام داده‌اند؛ اما رویکرد Neuralink تهاجمی‌تر بوده و تراشه تله‌پاتی با پهنای باند بیشتری ارائه می‌شود که این موضوع سرعت انتقال داده‌ها را از مغز به کامپیوتر تسریع می‌بخشد. اگرچه نگرانی‌هایی بابت مخاطرات حضور چیپست‌ها در مغز وجود دارد؛ با این حال ایلان ماسک بیان کرد که هدف این تراشه در وهله اول بهبود شرایط افراد ناتوان و در وهله دوم تجربه زیستی مسالمت‌آمیز با هوش مصنوعی است. در آخر باید بگوییم که هنوز جزئیات دقیقی از تراشه تله‌پاتی موجود نیست و باید منتظر روند درمانی مرحله آزمایشی و رخدادهای آینده باشیم.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
1 + 4=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند