دلایل داغ شدن مک‌بوک + 17 راه حل موثر

دلایل داغ شدن مک‌بوک + 17 راه حل موثر - دلایل داغ شدن مک‌ بوک

با گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت شاهد رشد شغل‌های جدیدی همچون: فروشگاه‌های آنلاین، بلاگری در اینستاگرام، یوتیوب و... در این حوزه هستیم. درآمد بالا و ساعات کار شناور این دسته از شغل‌ها موجب شده که افراد زیادی علاقه‌مند و جذب، آن‌ها شوند. اگر شما هم علاقه دارید که فعالیت شغلی خود را در این حوزه شروع نمایید؛ باید یک سری مهارت‌های ضروری را یاد بگیرید تا بتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید. یکی از مهارت‌های لازم این حوزه، یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی چون فتوشاپ، پریمیر، افترا فکت و... است. باید اشاره نماییم برای به‌کارگیری نرم‌افزارهای گرافیکی نیازمند یک لپ‌تاپ با تجهیزات سخت‌افزاری باکیفیت و مناسب هستید. یادآور می‌شویم در بازار انواع و اقسام لپ‌تاپ با کانفیگ‌ها و قیمت‌های مختلف وجود دارد. بااین‌حال برای کارهای گرافیک توصیه می‌شود؛ سیستم‌هایی را خریداری نمایید که کانفیگ و سخت‌افزار قوی‌تری دارند. مک‌بوک‌ها یکی از محصول‌های شرکت پرآوازه اپل هستند؛ با ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود به ویژه در زمینه کارهای گرافیکی، توانسته نظرهای زیادی را به خود جذب نماید؛ بنابراین با اندکی هزینه بیشتر می‌توانید سیستمی مجهز و کاربردی تهیه کنید.

همان‌طور که گفتیم مک‌بوک‌ها با ویژگی‌های خاص خود، قابلیت‌های زیادی را در اختیار شما می‌گذارند. به‌نحوی‌که می‌توانید کارها به ویژه فعالیت‌های گرافیکی خود را بدون هیچ عیب و نقصی انجام دهید. سخت‌افزار و کانفیگ فنی آن می‌تواند تمامی نیازهای شما را کاملا پشتیبانی کند. در کنار مزایای زیادی که گفتیم؛ مک‌بوک‌ها معایب و محدودیت‌هایی نیز دارند. یکی از محدودیت‌ها و معایب آن، داغ شدن بیش از حد دستگاه است. هرچند باید بگوییم جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. با انجام چند راه‌حل ساده می‌توانید به راحتی از پس این مشکل بربیاید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل دلایل داغ شدن دستگاه‌ و روش‌های حل آن بپردازیم. پس همراه دارسو بمانید.

بررسی دلایل داغ شدن مک‌بوک‌ها

اگر بخواهیم به معایب عملکردی مک‌بوک‌ها بپردازیم؛ داغ شدن مک‌بوک‌ها یکی از مشکلات رایج آن به شمار می‌رود. داغ شدن بیش از حد دستگاه ممکن است مشکلات بسیاری چون: خاموش شدن ناگهانی دستگاه، از دست رفتن اطلاعات، آسیب دیدن قطعات سخت‌افزاری، کند شدن عملکرد دستگاه و... را در پی داشته باشد. هرچند داغ شدن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که با یک ترفند ساده، می‌توانید مانع اتفاق افتادن این امر شوید. ازاین‌رو ما ابتدا به بررسی دلایل آن می‌پردازیم سپس با ارائه راهکارهایی ساده شما را در حل مشکل فوق یاری می‌رسانیم. دلایل داغ کردن مک‌بوک‌ها به شرح زیر است:

افزایش مصرف CPU و کارت گرافیک GPU

گاهی پیش می‌آید حین انجام کارهای روزمره، برنامه‌های متعددی را اجرا کرده و پس از اتمام فراموش کنید که آن را متوقف نمایید. این برنامه‌ها در پس‌زمینه باقی می‌ماند و منابع CPU زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. به علاوه وجود برنامه‌های باز متعدد، فعالیت سایر نرم‌افزارها به خصوص برنامه‌های ویرایش ویدئو، بازی‌هایی با گرافیک بالا و... کندتر می‌کند. درنتیجه میزان مصرف CPU و کارت گرافیک GPU به نحو قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. مجموع این عوامل موجب می‌شوند که مک‌بوک شما در مدت زمان کوتاهی داغ شود. ازاین‌رو نمی‌توانید فعالیت‌های خود را به سرانجام برسانید.

تعدد بیش از حد تب‌های افزونه و مرورگرها

امروزه سرچ کردن به ویژه در گوگل به یکی از فعالیت‌های رایج و ناخودآگاه تبدیل شده است. در طول روز امکان دارد به دلایل مختلفی چون: جستجو معنای لغات، جواب سؤالات مختلف، رزرو نوبت دکتر، تهیه بلیت مکان‌های تفریحی، خرید از آنلاین‌شاپ‌ها و...، مرورگر گوشی یا مک‌بوک خود را باز نموده و صفحات موردنظر را جستجو نماییم. باید اشاره کنیم که برای هر سرچ یا جستجو یک تب یا افزونه جدید در مرورگر ما ایجاد می‌شود. همچنین باتوجه‌به پیش‌فرض ذهنی سبک یا کم  حجم بودن مرورگرها، تب‌ها و افزونه‌های ایجاد شده را ممکن است نبندیم. درنتیجه بعد از مدتی با کندی و داغ شدن مک‌بوک مواجه شویم. باید بگوییم اگرچه مرورگرها، برنامه‌های به نسبت سبکی به نظر می‌رسند؛ اما باز ماندن تب‌های متعدد در پس‌زمینه، میزان مصرف CPU را افزایش می‌دهد. این امر موجب می‌شود که دمای مک‌بوک شما بیش از حد افزایش یابد.

فریز شدن برنامه‌ها

بارها پیش آمده است برنامه‌ای را باز نمایید؛ اما برنامه هنگام اجرا فریز شده و ثابت بماند. به‌نحوی‌که نتوانید هیچ یک از فیچر یا ویژگی‌های آن را با کلیک ماوس انتخاب کنید یا اینکه برخی برنامه‌ها بدون هیچ پاسخی مجدداً بسته ‌شوند. این مسائل سبب می‌شوند که میزان مصرف CPU افزایش یافته و دستگاه داغ شود. به علاوه نرم‌افزارها و سیستم‌های قدیمی دارای ناکارآمدی یا اشکالاتی هستند. سیستم برای رفع ناکارآمدی‌های مذکور ناچار است میزان بیشتری از پردازنده را به خود اختصاص دهد. درنتیجه مک‌بوک شما با افزایش ناگهانی دما مواجه خواهد شد.

خطای SMC

اکثر مک‌بوک‌ها در کانفیگ سخت‌افزاری خود از یک تراشه SMC نیز بهره می‌برند. تراشه SMC یا همان کنترل‌کننده مدیریت سیستم، تمامی اجزای سخت‌افزاری موجود در سیستم به ویژه فن‌های داخلی را نظاره، کنترل و مدیریت می‌نماید. درنتیجه دمای ایمن و پایدار را برای مک‌بوک شما به ارمغان می‌آورد. درصورتی‌که عملکرد تراشه مذکور دچار خطا شود یا از کار بیفتد؛ فن‌ها نیز نمی‌توانند به نحو مناسبی کار کنند؛ بنابراین دمای مک‌بوک شما به شکل غیرقابل‌کنترلی بالا می‌رود.

ویروس‌ها و بدافزارها

فعالیت‌هایی نظیر: ورود به مرورگرهای مختلف، دانلود نرم‌افزار از سایت‌های نامعتبر، باز کردن ایمیل‌های ناشناس و... امکان ورود بدافزارها و ویروس‌ها را به سیستم شما فراهم می‌کند. بدافزارها، تبلیغ‌های مزاحم، ویروس‌ها و باگ‌ها به صورت پنهانی میزان مصرف پردازنده و کارت گرافیک را افزایش می‌دهند. درنتیجه دستگاه شما کند شده و دمای آن نیز بالطبع بالا می‌رود.

مسدود شدن فن‌ها

یکی از ویژگی‌های متمایز و خاص لپ‌تاپ‌ها مخصوصا مک‌بوک، قابلیت پرتابل آن است. این ویژگی به همراه وزن سبک دستگاه موجب می‌شود که بسیاری از افراد کارهای خود را بر روی تخت، زمین و... انجام دهند. باید اشاره نماییم قرارگیری مک‌بوک بر روی سطوح مختلفی مانند: زمین، ملحفه، پا، پتو و... باعث شده مجاری فن (جریان هوا) مسدود شود. درنتیجه میزان دمای دستگاه افزایش یابد. همچنین ورود پرز، گردوخاک نیز امکان انسداد مجاری را به وجود می‌آورد.

معیوب بودن فن‌ها

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک مجهز به سیستم‌های خنک کننده داخلی هستند. این سیستم‌ که وظیفه‌ی کنترل دمای داخلی این گجت را برعهده دارد؛ با افزایش حرارت سخت‌افزار و بدنه شروع به کار نموده و دمای دستگاه را تا حد مناسبی کاهش می‌دهند. با بروز هرگونه خرابی یا استهلاک سیستم خنک کننده، میزان حرارت کنترل و مدیریت نمی‌شود. درنتیجه دمای بدنه دستگاه بالا رفته و دچار مشکلات متعددی می‌شود.

دمای بالای محیط

شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال، برای هر محصول یا گجت دمای عملیاتی خاصی را در نظر می‌گیرند. دمای عملیاتی به دمای مطلوبی اشاره دارد که گجت بدون هیچ‌گونه اختلال یا مشکلی می‌تواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. معمولاً میزان دمای عملیاتی هر دستگاه را می‌توانید بر روی مشخصات موجود بر روی بدنه مشاهده نمایید. مک‌بوک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. طبق توصیه‌های شرکت اپل دمای مطلوب برای بهره‌گیری از مک‌بوک‌ها، دمای محیط ایده‌آل بین 10 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. هرگونه افزایش دمای محیط، دمای دستگاه را متعاقباً بالا می‌برد. این نکته را باید یادآور شویم از قرار دادن مک‌بوک زیر نور مستقیم خورشید خودداری نمایید. نور مستقیم خورشید میزان عمر و دوام محصول را کاهش می‌دهد. همچنین خطرات زیادی را نیز به همراه دارد.

روش‌های بررسی دمای مک‌بوک

اگر احساس می‌کنید که دمای مک‌بوک شما افزایش یافته؛ بهتر است قبل از هر اقدامی، میزان دما و نحوه کارکرد پردازنده (CPU) دستگاه را به طور کامل بررسی نمایید. سپس اقدام لازم و مناسب را طبق عملکرد CPU انتخاب کنید. با مشاهده عملکرد پردازنده در هر لحظه می‌توانید عملکرد و دمای مک‌بوک خود را به نحو بهینه‌ای نظارت، مدیریت و کنترل نمایید. برای بررسی میزان مصرف و دمای CPU سه راه مختلف وجود دارد. در این بخش قصد داریم هر یک از روش‌های مذکور را به صورت جداگانه بررسی کنیم. شما طبق امکانات نرم‌افزاری خود می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب نمایید. روش‌های مذکور به شرح زیر است:

  • در اولین روش شما بدون هیچ نرم‌افزار پیش‌ فرض سیستم عامل mcOS می‌توانید به مانیتور دمای CPU مک دسترسی پیدا کنید. برای این کار کافی است ترمینال مبتنی بر اینتل سیستم عامل مک را باز کنید. سپس دستور زیر را نوشته و اجرا نمایید.

 

””sudo powermetrics –samplers smc | grep -i “CPU die temperature"

 

  • روش دوم به iStat Menu اختصاص دارد. iStat Menu یک سیستم جامع اطلاعات است که داده‌های عملکردهای حیاتی مک‌بوک در زمان‌های واقعی را ذخیره می‌کند. برای مشاهده اطلاعات پردازنده یا هر سخت‌افزاری را که می‌خواهید کافی است آن را در منوی برنامه انتخاب نمایید.

 

 

  • برنامه رایگان CleanMyMac X نیز می‌تواند به کنترل دمای بیش از حد CPU یاری رساند. این برنامه سطح گرمای داخلی پردازنده را در هر لحظه گزارش می‌کند. همچنین هنگامی که دما فراتر از حد مجاز برود به کاربر هشدارهای لازم را می‌دهد. برای مشاهده میزان دما و مصرف پردازنده در برنامه مذکور، روی نماد iMac در نوار بالایی منو کلیک نمایید. سپس در منو، گزینه CPU را انتخاب کرده و عملکرد آن را نظاره نمایید.

 

 

روش‌های رفع مشکل داغ شدن مک‌بوک

اگر مک‌بوک شما هم داغ می‌شود و شما به دنبال حل این موضوع هستید. باید بگوییم جای هیچ نگرانی نیست. با به‌کارگیری یکی از روش‌های زیر می‌توانید مشکل خود را به راحتی حل نمایید.

بررسی CPU و بستن برنامه‌های غیرضروری

حضور برنامه‌های غیرفعال در پس‌زمینه یا اجرای چندین برنامه سنگین به صورت هم‌زمان منابع زیادی از پردازنده را به خود اختصاص می‌دهد که این امر موجب افزایش دمای دستگاه، کاهش طول عمر باتری و کند شدن عملکرد می‌شود؛ بنابراین در وهله‌ی اول پیشنهاد می‌نماییم چگونگی عملکرد CPU و میزان مصرف هر برنامه را به صورت اختصاصی بررسی کنید. برای مانیتور و کنترل میزان مصرف پردازنده کافی است مراحل زیر را طی نمایید:

  • در بخش Finder، گزینه Applications را انتخاب کنید.
  • در این بخش به قسمت Utilities رفته و گزینه Activity Monitor را کلیک نمایید.
  • سپس تب CPU را انتخاب و میزان مصرف CPU را در لحظه مشاهده کنید.

لازم به ذکر است شما می‌توانید میزان مصرف CPU هر برنامه را به صورت مجزا نظارت نمایید. همچنین با حذف برنامه‌های سنگین یا غیرضروری، عملکرد دستگاه را تسریع بخشیده و از گرم شدن آن جلوگیری نمایید. برای حذف، بر روی برنامه موردنظر کلیک کرده و علامت X را بزنید. درنهایت پیغام حذف را تایید کنید یا از طریق نماد Stop موجود در نوار بالا آن را متوقف سازید.

 علاوه بر این روش، با نصب اپلیکیشن App Tamer نیز می‌توانید برنامه‌های غیرفعالی که میزان زیادی از CPU را مصرف می‌کنند؛ به آسانی شناسایی نموده و حذف نمایید. این برنامه با قرار دادن گزینه Quit All امکان حذف یکجا برنامه‌های غیرضروری را فراهم می‌کند.

   

مدیریت تنظیمات گرافیک (GPU)

برخی از مک‌بوک‌های قدیمی به منظور ارتقا عملکرد گرافیکی دستگاه از دو کارت گرافیک قدرتمند بهره می‌برند. درست است که کارت‌های گرافیک دوگانه قدرتمند در فرایند رندر ویدئوها یا بازی‌های سنگین، عملکرد بالایی دارند. با این حال میزان زیادی از CPU را به خود اختصاص می‌دهند. درنتیجه با گذشت زمان کمی، دستگاه مک‌بوکتان داغ خواهد شد. شما با تنظیم بخش گرافیک سیستم عامل می‌توانید این مشکل را به شکل بهینه‌ای رفع نمایید. برای مشاهده مشخصات گرافیکی سیستم خود به نوار منوی اپل در بخش چپ و بالا بروید. سپس گزینه About This Mac را انتخاب نمایید. در قدم بعدی گزینه System Report را کلیک و Graphics/Displays را در پنل ناوبری سمت چپ برگزینید. اگر سیستم شما هم دارای دو کارت گرافیک است با فعال نمودن ویژگی automatic graphics switching، می‌توانید میزان مصرف باتری و CPU را متعادل کنید. در این ویژگی سیستم بر اساس عملکرد سیستم یک کارت گرافیک را به صورت خودکار فعال می‌نماید. برای فعال‌سازی ویژگی مذکور به بخش System Preferences رفته و گزینه باتری را انتخاب کنید. سپس گزینه automatic graphics switching را کلیک نمایید.

بستن تب‌های غیرضروری مرورگر

بسیاری از افراد عادت دارند هنگام جستجو در مرورگرها، هر بار یک تب جداگانه باز کنند. همچنین اغلب افراد تب‌ها را نمی‌بندند و آن را در پس‌زمینه مرورگر رها می‌نمایند. با وجود این که مرورگرها، برنامه‌های سبکی محسوب می‌شوند. با این حال تعدد بیش از حد افزونه و تب‌ها می‌تواند میزان مصرف CPU زیادی را به خود اختصاص دهد. درنتیجه عملکرد کلی دستگاه کاهش و دمای آن افزایش یابد؛ بنابراین بهتر است تب‌های غیرضروری را ببندید. اگر حس می‌کنید که تب موردنظر، اهمیت دارد؛ ابتدا نشانه‌گذاری نموده و  سپس صفحه را کامل ببندید. صفحات نشانه‌گذاری شده در نوار بالای صفحه مرورگر نمایش داده می‌شوند. ازاین‌رو هر زمان که بخواهید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. همچنین برخی از بروزرها نظیر Avast Secure Browser به ابزار Task Manager مجهز هستند. این ابزار امکان شناسایی صفحات پر مصرف (میزان CPU) و خاتمه دادن فعالیتشان را فراهم می‌نماید. همچنین می‌توانید صفحات موردنیاز را نشانه‌گذاری کرده تا درصورت تمایل بتوانید آن‌ها را به راحتی پیدا کنید.             

به‌روزرسانی سیستم عامل macOS

همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره کردیم؛ نرم‌افزار و سیستم‌های قدیمی می‌تواند منجر به داغ شدن مک‌بوک شود. برنامه‌ها و سیستم‌ عامل قدیمی سرعت پردازش کمی دارند که عملکرد دستگاه را به نحو چشمگیری کند می‌نمایند. همین‌طور باگ‌ها و خطاهای آن‌ها نیز میزان زیادی از CPU را به خود اختصاص می‌دهد. درنتیجه دمای دستگاه شما افزایش می‌یابد. برای رفع این مشکل کافی است نرم‌افزار و سیستم عامل خود را به صورت مستمر به‌روزرسانی کنید. برای آپدیت سیستم عامل مک‌بوک در بخش منو به قسمت System Prefernces بروید. در قدم بعدی گزینه Software Update را انتخاب نمایید. درنهایت بر روی گزینه Update Now کلیک کنید.

بستن برنامه‌های غیرضروری

اگرچه کامپیوترها مخصوصا مک‌بوک‌ها به دلیل داشتن سخت‌افزار قوی می‌توانند هم‌زمان چندین کار را برای شما انجام دهند. بااین‌حال قدرت محاسباتی آن‌ها محدودیتی دارد. باز ماندن چندین برنامه به صورت هم‌زمان، می‌تواند میزان مصرف CPU را بیش از حد بالا ببرد. درنتیجه مک‌بوک شما داغ شود. برای رفع مشکل مذکور، کافی است برنامه‌های غیرضروری را تا حد ممکن غیرفعال نمایید. شما می‌توانید از طریق زیر برنامه‌های فعال موجود (به ویژه در پس‌زمینه) را مشاهده و ببندید:

  • کلیدهای Option، Command و Escape را به صورت هم‌زمان نگه دارید.
  • یک پنجره برایتان باز می‌شود که لیست برنامه‌های فعال را به شما نشان می‌دهد. سپس برنامه‌های غیرضروری را انتخاب و با کلیک بر گزینه خروج اجباری (Force Quit) آن را غیرفعال نمایید.

انتقال فایل‌های بزرگ به فضای ابری

شاید این مسئله کمی غیرقابل‌باور باشد؛ اما ذخیره فایل‌های حجیم و بزرگ متعدد نیز می‌تواند موجب داغ شدن مک‌بوک شود. حضور تعداد زیاد فایل‌های حجیم نه تنها موجب به‌هم‌ریختگی فضای هارد می‌شود؛ بلکه میزان پردازش را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. درنتیجه دمای مک‌بوک شما به صورت مستمر افزایش می‌یابد. خوشبختانه با وجود برنامه‌های فضای ابری می‌توانید مشکل داغ شدن را به سادگی رفع نمایید. Drop Share یکی از برنامه‌های فوق است که می‌توانید تا 10 گیگابایت اطلاعات خود را تنها با درگ کردن به داخل برنامه، انتقال دهید. برنامه دیگر CloudMounter است که فضای ذخیره‌سازی ابری را همانند یک لوکال دیسک در اختیارتان می‌گذارد. با انتقال اطلاعات به فضاهای ابری حجم پردازش اطلاعات کاهش می‌یابد. درنتیجه دمای دستگاه به صورت متعادل حفظ می‌شود.

     

غیرفعال نمودن برنامه‌های Setup و launch Agent

زمانی که شما یک مک‌بوک را خریداری می‌نمایید؛ برای راه‌اندازی سیستم عامل آن، برنامه‌های مختلفی را لاگین و اجرا می‌کنید. هرچند امکان دارد همه‌ی برنامه‌ها مورد استفاده قرار نگیرند. وجود موارد لاگین متعدد، میزان مصرف CPU و دمای دستگاه را بالا می‌برد. برای مشاهده مواردی که هنگام راه‌اندازی سیستم فعال نموده‌اید؛ مراحل زیر را طی کنید:

  • در منوی Apple، بر روی تنظیمات سیستم (System Setting) کلیک نمایید.
  • سپس گزینه General را انتخاب کنید.
  • به تب Login Items رفته و برنامه‌های ستاپ را مشاهده نمایید. برنامه‌های غیرضروری را انتخاب و با کلیک بر دکمه "-" آن را حذف کنید.

به علاوه بسیاری از برنامه‌هایی که روزانه آن‌ها اجرا و غیرفعال می‌کنیم؛ ممکن است در پس‌زمینه سیستم مخفیانه در حال اجرا باشند. این امر موجب می‌شود CPU متحمل با مصرف اضافی شود. برنامه‌های اشاره شده که تحت عنوان Launch Agent ‌ها شناخته می‌شوند را می‌توانید از طریق زیر مشاهده و بررسی نمایید:

  • به بخش Finder رفته و گزینه Go را انتخاب کنید.
  • در این بخش بر روی Go to Folder کلیک نمایید.
  • اکنون در قسمت Library / Launch Agents می‌توانید برنامه‌ها را ببینید.

بسیاری از برنامه‌های سیستمی نیز در این بخش قرار دارند؛ بنابراین برای شناسایی بهتر و حذف Launch Agentها بهتر است که برنامه‌ی CleanMyMac X را نصب کنید. برای شناسایی موارد لاگین و لانچ ایجنت‌ها از طریق برنامه مذکور مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • نسخه رایگان برنامه را دانلود و نصب کنید.
  • برنامه را اجرا نموده و به تب Optimization بروید.
  • بر روی Launch agent ‌ها کلیک و برنامه غیرضروری را حذف نمایید.

بررسی بدافزارها و محافظت از سیستم

مواردی چون: نصب و اجرا برنامه‌ها از منابع نامعتبر، کلیک بر روی لینک‌های ناشناس، ورود به وب‌سایت‌های متفرقه، ایمیل‌های هرزنامه، باگ‌های سیستم‌های امنیتی و... راه را برای ورود بدافزارها، ویروس‌ها، تروجان‌ها و... باز می‌نماید. هر یک از موارد فوق می‌توانند با ایجاد فایل‌های مخرب، اجرای برنامه‌های سنگین و... میزان مصرف CPU را بالا ببرند. ازاین‌رو میزان دمای مک‌بوک نیز افزایش یابد. در وهله‌ی اول برای جلوگیری از اتفاقات ذکر شده؛ بهتر است یک آنتی‌ویروس یا سیستم امنیتی قوی را بر روی سیستم نصب کنید. در قدم بعدی با دانلود و اجرا برنامه‌هایی نظیر: CleanMyMAC X، MACKeeper و... برنامه‌ها و فایل‌ها را اسکن نموده و نسبت به حذف بدافزارها اقدام کنید. در برنامه MACKeeper گزینه adware cleaner و در برنامه CleanMyMAC X گزینه Malware Removal این کار را برای شما انجام می‌دهند.

تنظیم مجدد SMC

SMC یا سیستم کنترل‌کننده مدیریت سیستم، وظیفه مدیریت و کنترل تمامی فعالیت‌های سخت‌افزاری مک‌بوک از جمله فن‌های خنک‌کننده را برعهده دارد. هرچند سیستم SMC ممکن است با خطا مواجه شده که این امر موجب می‌شود فن‌ها خوب کار نکنند. درنتیجه بدنه مک‌بوک داغ شود. باید اشاره کنیم شما با تنظیم مجدد سیستم SMC می‌توانید مشکل را کاملا حل نمایید. مراحل تنظیم مجدد SMC به شرح زیر است:

  • مک‌بوک با باتری قابل تعویض:
    • مک‌بوک را خاموش و باتری را خارج نمایید.
    • دکمه پاور را فشار داده و به مدت 5 ثانیه نگه دارید.
    • باتری را مجددا جای‌گذاری کنید.
    • مک‌بوک را روشن نمایید.
  • مک‌بوک با باتری غیرقابل‌تعویض:
    • مک‌بوک را خاموش کنید.
    • دکمه‌های پاور، شیفت (Shift)، کنترل (Control) و Option را هم‌زمان به مدت 10 ثانیه نگه داشته و رها نمایید.
    • درنهایت مک‌بوک خود را روشن کنید.

       

  • مک‌بوک‌های رومیزی:
    • مک‌بوک را خاموش کنید.
    • سیم برق را از پریز جدا نموده و به مدت 15 ثانیه صبر کنید.
    • سیم برق را مجددا به پریز وصل نمایید.
    • پس از 5 ثانیه، مک‌بوک را روشن کنید.

فعال نمودن ویژگی Heat Protection

همان‌طور که می‌دانید داغ شدن مک‌بوک به صورت مکرر می‌تواند به باتری آن آسیب برساند؛ بنابراین برای رفع مشکل فوق باید اقدامات محافظتی لازم را انجام دهید. برنامه‌هایی مثل AIDente Pro  می‌تواند دمای باتری را کنترل نماید. همچنین این برنامه با افزایش ناگهانی دما، فرایند شارژ را به طور خودکار متوقف می‌سازد.

اجرای برنامه‌های محافظتی

با نصب و اجرای برنامه‌های محافظتی مانند CleanMyMac x می‌توانید دلایل افزایش دما را بدون صرف زمان شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کنید. برنامه مذکور با ماژول Maintenance ارائه می‌شود. ماژول maintenance با ویژگی‌ها و ابزارهای متنوع خود می‌تواند به عیب‌یابی مشکلات مک‌بوک شما کمک نماید. برای استفاده از ماژول فوق قدم‌های زیر را طی کنید:

  • برنامه CleanMyMac x را نصب و اجرا نمایید.
  • به بخش Maintenance بروید.
  • بر روی گزینه Run Maintenance Script کلیک کنید.
  • در نهایت دکمه اجرا (RUN) را بزنید.

ماژول فوق با داشتن ویژگی‌هایی چون Free Up RAM و Repair Disk Permissions می‌تواند به حذف خطاها و رفع اشکالات کمک نماید.

    

ارزیابی فن‌ها

مشکلات سخت‌افزاری مثل درست کار نکردن فن‌ها نیز می‌تواند منجر به داغ شدن مک‌بوک‌ها شوند. فن‌های خنک کننده نقش مهمی در کنترل دمای سیستم دارند. بنابراین هرگونه اشکال در نحوه کارکرد آن‌ها (صدای بیش از حد یا چرخش مستمر) می‌تواند منجر به افزایش دمای مک‌بوک شوند. بسیاری از مک‌بوک‌ها به ویژه نسخه‌های جدید از ویژگی Apple Diagnostics بهره می‌برند. با ویژگی مذکور می‌توانید عملکردهای سخت‌افزار را اسکن و مشکلات آن‌ها را مشاهده نمایید. مراحل اسکن سخت‌افزار به شرح زیر است:

  • ابتدا لوازم جانبی را از دستگاه جدا نمایید.
  • سپس دستگاه را روشن نموده و هم‌زمان دکمه D را نگه دارید تا اسکن سخت‌افزاری اجرا شود.
  • اگر مک‌بوک شما دارای تراشه سیلیکونی M1 است، دکمه پاور را نگه داشته تا گزینه‌ راه‌اندازی را مشاهده کنید، سپس دکمه‌های Command و D را با هم فشار دهید تا فرایند اسکن آغاز شود.
  • پس از فرایند اسکن می‌توانید خطاها را مشاهده و بررسی نمایید.
  • کد خطا PPP بیانگر مشکلات سخت‌افزاری فن خنک کننده است؛ بنابراین به نمایندگی خدمات مجاز اپل مراجعت فرمایید.

خودداری از انسداد دریچه‌های جریان هوا

اکثر سیستم‌های کامپیوتری به ویژه مک‌بوک‌ها برای بهبود عملکرد و کنترل دما نیاز به تهویه هوا دارند که این موضوع توسط فن‌های خنک کننده داخلی و دریچه‌های هوای موجود در بدنه انجام می‌شوند. انسداد هر یک از دریچه‌ها موجب می‌شود که هوا گردش نکند. درنتیجه دمای سیستم شما افزایش یابد. ازاین‌رو توصیه می‌نماییم که هنگام کار سیستم را بر روی سطوح سخت و صاف همچون میز قرار دهید تا جریان هوا دچار اختلال نشود.

بهره‌گیری از آداپتورهای اصل

شارژرهای فیک و غیر اصل نمی‌تواند دمای فرایند شارژ را به صورت متعادل نگه دارد. درنتیجه میزان دمای مک‌بوک شما را نیز افزایش می‌دهد. برای رفع این مشکل بهتر است شارژرهای اصل را از نمایندگی‌های رسمی اپل تهیه نمایید.

پاک‌سازی فیزیکی مک‌بوک

قابلیت پرتابل مک‌بوک‌ها موجب می‌شود که ما دستگاه را در شرایط و مکان‌های مختلف همراه خود داشته باشیم. قرارگیری مک‌بوک در موقعیت‌های متفاوت امکان ورود زباله‌های ریز چون پرز‌ها، گردوخاک، مو و... را به داخل مجاری هوا را فراهم می‌کند. درنتیجه این امر باعث می‌شود که مک‌بوک به صورت مستمر داغ شود. شما با برداشتن پانل پایینی، اسپری هوای فشرده و پارچه بدون پرز (ترجیحاً میکرو فیبر) می‌توانید دریچه‌ها و فن را تمیز نمایید.

بررسی تنظیمات مانیتور جانبی

برخی افراد برای بهبود بهره‌وری و کنترل بیشتر روند انجام کارها از لوازم جانبی نظیر: مانیتورها بهره می‌برند. گاهی مناسب نبودن تنظیمات نرخ فریم مانیتورهای جانبی موجب افزایش مصرف GPU شود که این امر می‌تواند دمای مک‌بوک شما را بالا ببرد. برای رفع این مشکل کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در منوی اپل به بخش تنظیمات سیستم بروید.
  • سپس بر روی گزینه Displays را کلیک کنید.
  • مانیتور خارجی را در نوار بالای پنجره انتخاب نمایید.
  • نرخ تازه‌سازی را مطابق مانیتور مک‌بوک تنظیم کنید.

خودداری از نور مستقیم خورشید

همه‌ی گجت‌ها با دمای عملیاتی خاصی می‌توانند عملکرد بهینه داشته باشند. هرگونه افزایش دمای محیط یا نور مستقیم خورشید می‌تواند در کارکرد آن‌ها اختلال ایجاد کند. همچنین میزان دمای بدنه دستگاه را نیز افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است که در صورت افزایش دما، مک‌بوک را به محیط خنک‌تر منتقل نمایید. به علاوه نور خورشید نیز طول عمر محصول را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

لپ‌تاپ‌ها به ویژه مک‌بوک‌ها یکی از جذاب‌ترین گجت‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. این گجت‌ها با قابلیت‌ها و ویژگی‌های بی‌شمار خود می‌توانند تمامی نیازهای اساسی‌تان را به خوبی پوشش دهند. بااین‌حال برخی اختلال‌هایی چون داغ شدن مک‌بوک‌ها می‌توانند شما را با محدودیت‌هایی مواجه کنند. هرچند که این اختلال‌ها ناچیز بوده و تنها با انجام چند روش ساده می‌توانید آن‌ها را به طور کامل رفع نمایید. ازاین‌رو ما در این مقاله سعی کردیم دلایل داغ شدن مک‌بوک‌ها و راه‌های رفعشان را به تفصیل توضیح دهیم؛ بنابراین شما می‌توانید با انجام یکی از روش‌های فوق بدون نیاز به تجهیزات یا زحمت خاصی مشکل داغ شدن مک‌بوکتان را حل کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
6 + 3=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند