آیا اندروید ۱۴ به اینترنت ماهواره ای متصل می‌شود؟

آیا اندروید ۱۴ به اینترنت ماهواره ای متصل می‌شود؟ -

پس از رونمایی از آیفون 14 بود که خبر ارتباط ماهواره ای در گوشی های هوشمند در صفحات مجازی منتشر شد و افراد زیادی به نقد و بررسی این موضوع پرداختند. در سال 2023، یک سال بعد از عرضه این گوشی، کوالکام در کنفرانس MWC از قابلیت تماس ماهواره ای اسنپدراگون با نام Snapdragon Satelite رونمایی کرد. همچنین اکنون با منتشر شدن اخبار اضافه شدن ارتباط ماهواره ای به اندروید 14 بار دیگر توجه همگان را به این موضوع جلب کرده و حتی در برخی موارد نگرانی هایی نیز به وجود آورده است. به این ترتیب به نظر می رسد که دنیای تکنولوژی در مسیر جدیدی قدم می گذارد و ارتباط تلفن های همراه با ماهواره سریع تر از حد انتظار در حال فراگیری است.

قابلیت ارتباط ماهواره ای در اندروید 14

نسخه بتا اندروید 14 در هفته آینده رونمایی خواهد شد و انتظار می رود در اوایل سال آینده میلادی به صورت عمومی عرضه شود. قابلیت ارتباط ماهواره ای می تواند یکی از اولین و مهمترین چیزهایی باشد که در این مراسم به آن اشاره خواهد شد. هفته گذشته گوگل در توییتر رسمی Google Pixel FC توییتی مبتی بر در دسترس قرار گرفتن ارتباط ماهواره ای در اندروید 14 منتشر کرد. متن این توییت به شرح زیر است:

"SMS ماهواره ای به اندروید اضافه خواهد شد و این ارتباط به سخت افزار مناسب نیاز دارد که به تولید کننده بستگی دارد. همچنین پیکسل و گلگسی در میان اولین گوشی هایی هستند که آن را خواهند داشت."

همچنین معاون ارشد اندروید و پلتفرم های کروم در گوگل، Hiroshi Lockheimer در یک توییت تایید کرد که آنها در حال توسعه اندروید برای پشتیبانی مستقیم از ارتباط ماهواره ای هستند:

"فکر کردن در مورد تجربیات کاربر برای تلفن هایی که می توانند به ماهواره ها متصل شوند، دیوانه کننده است. هنگامی که G1 را در سال 2008 راه اندازی کردیم WiFi+3G یک اتفاق شگفت انگیز بود. هم اکنون ما برای ماهواره ها طراحی می کنیم. فوق العادست! هیجان زده ایم تا با حمایت از شریکان خود تمام این ها را در ورژن بعدی اندروید فعال کنیم. "

این قابلیت قطعا به مناطق دور افتاده که به هیچ گونه آنتن یا اینترنتی دسترسی ندارند، کمک شایانی می کند. حتی ممکن است جان شخصی را از خطر جدی نجات دهد. هر چند طبیعتا پیش نیازهایی برای آن وجود دارد و هنوز مشخص نیست که این قابلیت چگونه قرار است کار کند.

اینترنت ماهواره ای چیست و این اتصال چگونه انجام میشود؟

بر خلاف خدماتی مانند 4G و 5G که از طریق برج های مخابراتی اطلاعات را انتقال می دهند؛ اتصال ماهواره ای از طریق ماهواره هایی که در نزدیک ترین مدار نسبت به زمین قرار دارند؛ خدمات را به شما ارائه می کند. به طوری که در مناطقی که هیچ گزینه اتصالی وجود ندارد و امکان استفاده از شبکه تلفن همراه یا WiFi را ندارید؛ به شما کمک می کند تا در مناطق مرده نیز بتوانید پیام های اضطراری بفرستید و در صورت نیاز در خواست کمک کنید. البته توجه داشته باشید که ارتباط ماهواره ای جایگزینی برای گزینه های اتصالی مانند 4G و 5G نیست؛ بلکه تنها در مناطقی مانند روستاهایی که امکان اتصال به اینترنت را ندارند؛ می تواند مفید و کارآمد باشد.

استفاده از تراشه کوالکام برای اتصال اندروید به اینترنت ماهواره ای

با توجه به توییت منتشر شده از توییتر Google Pixel FC یکی از المان های مهم برای دسترسی داشتن به ارتباط ماهواره ای، تراشه مناسب است. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، کوالکام در حال تولید چیپست هایی با امکان پشتیبانی از ارتباط ماهواره است. همچنین طیف گسترده ای از گوشی های اندرویدی از تراشه های کوالکام برای پردازش اطلاعات استفاده می کنند. بنابراین ممکن است استفاده از این تراشه دقیقا همان چیزی باشد که گوشی های اندرویدی برای دریافت خدمات ماهواره ای به آن نیاز دارند! در نتیجه ممکن است گوشی های قدیمی تری که از این پردازنده بهره نمی برند این امکان را نداشته باشند.

ارتباط ماهواره ای در ایران با گوشی اندرویدی امکان پذیر است؟

به دلیل ریجستر نشدن گوشی آیفون 14 در ایران و قطعی نبودن ریجستری این گوشی، برخی از کاربران از وارد نشدن گوشی های جدید سامسونگ و شیائومی، به خصوص پرچمداران آن ها ابراز نگرانی کرده اند. چراکه به نظر می رسد استفاده از ارتباط ماهواره ای به سرعت در میان تمام گوشی ها فراگیر شود و شرکت های تولید کنند گوشی همانند اپل، سامسونگ، گوگل، شیائومی و غیره در افزایش کارآمدی این قابلیت به رقابت بپردازند. همچنین در صورت استفاده از پردازنده اسنپدراگون Satellite برای فعال سازی ارتباطات ماهواره ای، امکان دسترسی به آن در ایران وجود نخواهد داشت. زیرا Iridium که یک شبکه ماهواره ای در مدارهای پایین کره زمین است، به دلیل تحریم های بین المللی برخی از کشور ها از جمله ایران از دریافت این خدمات محروم هستند.

سخن آخر

 در این مقاله، به بررسی قابلیت ارتباط ماهواره ای در گوشی های هوشمند و توسعه آن در اندروید 14 پرداختیم. این قابلیت به ویژه در مناطق دورافتاده بدون اینترنت، ارتباط موثر و مفیدی را برای کاربر فراهم می کند. همچنین تراشه Snapdragon Satellite با همکاری Iridium امکان دسترسی به اتصالات ماهواره ای را در خود جای داده است. با این وجود خبری مبتنی بر سرگذشت این فناوری در ایران وجود ندارد و باید منتظر بمانیم تا در آینده اخبار کامل ریجستری گوشی های مجهز به اندروید 14 و این تراشه کوالکام منتشر شود.

درباره محصولات جدید و محبوب سامسونگ بیشتر بخوانید:

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
7 + 1=

نظرات کاربران


هادی سنگ سفیدی :

در اندروید 14 امکان پشتیبانی از استارلینک را ندارد