آموزش کالیبره کردن باتری گوشی‌های موبایل

آموزش  کالیبره کردن باتری گوشی‌های موبایل - آموزش کالیبره کردن باتری گوشی موبایل

بی‌شک نمی‌توان از نقش پر اهمیت و پر رنگ گجت‌های دیجیتالی به ویژه گوشی‌های همراه در زندگی روزمره‌مان چشم‌پوشی کرد. به‌نحوی‌که می‌توان ادعا کرد بیشتر کارهای روزمره‌ و ضروری به راحتی توسط‌های گوشی‌های هوشمند انجام می‌شوند. از کارهای بانکی چون: ایجاد حساب جدید، نقل‌وانتقال پول، خرید از درگاه‌های بانکی گرفته تا کارهایی نظیر: رزرو نوبت پزشک، خریدهای روزانه سوپرمارکتی، خرید لباس، ارتباط با دوستان، ارتباط‌ها و جلسات کاری و... همه با یک گوشی موبایل هوشمند به آسانی قابل اجرا است؛ بنابراین با تهیه یک گوشی موبایل هوشمند فعالیت‌های روزانه و تکراری خود را به فعالیت‌هایی لذت‌بخش و بی‌دردسر تبدیل کنید.

گوشی‌های موبایل هوشمند امروزی، همگی با باتری‌های غیرقابل‌تعویض و اکثرا لیتیومی روانه بازار می‌شوند که برای تامین شارژ آن‌ها می‌توانید از آداپتورها و کابل‌های مخصوص هر گوشی موبایل بهره ببرید. هرچند که در سال‌های اخیر به دلیل مسائل محیط‌ زیستی و سیاست‌های حفاظت از آن، شرکت‌های پیشرو در حوزه گوشی‌های هوشمند همچون: سامسونگ، اپل و... آداپتور را به همراه دستگاه ارائه نمی‌دهند که شما می‌توانید این آداپتورها را به صورت جداگانه تهیه نمایید؛ بنابراین بدون هیچ نگرانی می‌توانید از گوشی همراه خود استفاده تمام‌وکمال را ببرید. باید اشاره کنیم باتری‌های گوشی موبایل به‌مرورزمان دچار مشکلاتی می‌شوند. برای نمونه ممکن است میزان شارژ صحیح را نشان نداده و ناگهان گوشی موبایل شما از کار بیفتد؛ یا علی‌رغم شارژ بودن گوشی همراه، انرژی آن به شکل غیرمعمولی تخلیه شود. درنهایت ممکن است عملکرد درستی از خود نشان ندهد. برای حل این مشکل راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. کالیبره کردن گوشی‌های همراه یکی از بهترین راه‌حل‌های نرم‌افزاری به شمار می‌رود. بهتر است قبل از هر اقدامی این روش را امتحان نمایید. با مجموعه دارسو همراه باشید تا با مفهوم کالیبره باتری و روش‌های مختلف کالیبره کردن باتری گوشی‌های موبایل بهتر آشنا شوید. پس این مطلب جذاب را از دست ندهید.

فرایند کالیبره کردن باتری گوشی همراه چیست؟

فرقی نمی‌کند که شما کدام نوع گوشی موبایل را خریداری کرده‌اید. همه‌ی گوشی‌های موبایل با هر برند شناخته شده‌ای با سیستم نرم‌افزاری اندروید یا IOS در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. با وجود این سیستم‌های نرم‌افزاری است که ما می‌توانیم از قابلیت‌های مختلف گوشی‌های موبایل خود به نحو بهینه بهره ببریم. هرچند که برخی از اوقات این نرم‌افزارها دچار خطا شده و ممکن است عملکرد صحیحی را نداشته باشند. برای نمونه حسگرها و سیستم‌عامل اندروید یا ios نمی‌توانند میزان شارژ باتری را به درستی پیگیری نموده یا با خطا به شما نمایش می‌دهند. با وجود این خطا، شما نمی‌توانید میزان انرژی دستگاه خود را کامل کنترل و مدیریت کنید. درنتیجه ممکن است با محدودیت‌هایی چون خاموش شدن ناگهانی گوشی موبایل حین فعالیت‌های ضروری خود مواجه شوید. کالیبره کردن باتری، یک راه‌حل و روش برای رفع مشکلات نرم‌افزاری، و خطاهای مربوط به میزان شارژ دستگاه است. با این روش به شکل بهینه‌ای خطاها تصحیح و رفع می‌شوند. ازاین‌رو گوشی‌ همراه شما می‌تواند میزان واقعی شارژ دستگاه را به درستی نمایش دهد.

چرا باید باتری گوشی همراه کالیبره کنیم؟

کالیبراسیون باتری یک روش بهینه برای رفع مشکلات نرم‌افزاری باتری گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. این روش با هدف بهبود دقت نشانگر سطح باتری گجت‌ها به کاربران ارائه شده است. همچنین تضمین می‌کند دستگاه، اطلاعات دقیقی از سطح انرژی باتری و عمر باقی مانده آن در اختیار ما می‌گذارد. شما با دانستن اطلاعات صحیحی چون: درصد سلامتی باتری، میزان شارژ و... می‌توانید فعالیت‌های خود را به شکل بهینه مدیریت کنید. به علاوه به دوام و طول عمر باتری گوشی موبایلتان نیز کمک می‌کند. برخی از دلایل کالیبره کردن باتری گوشی موبایل به شرح زیر است:

  • اطلاعات دقیق‌تر از وضعیت باتری: کالیبراسیون باتری باعث کاهش خطاهایی چون: درصد شارژ باتری، میزان سلامت و میزان شارژ باقی مانده از طریق نشانگر باتری دستگاه می‌شود؛ بنابراین اطلاعات واقعی به شما نشان داده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از اطلاعات صحیح، فعالیت‌ها و میزان مصرف خود را از گوشی موبایل به صورت کارآمد برنامه‌ریزی و مدیریت کنید.
  • ممانعت از خاموش شدن ناگهانی گوشی موبایل: هنگامی که نشانگر دستگاه میزان شارژ باقی‌ مانده باتری را به درستی نشان دهد؛ شما می‌توانید درک بهتری از انرژی و عملکرد گوشی موبایل خود داشته باشید. درنتیجه مانع خاموش شدن ناگهانی گوشی موبایل خود شوید.
  • مدیریت موثر باتری: داشتن اطلاعات دقیق و صحیح درمورد وضعیت باتری گوشی موبایل می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی و گرفتن تصمیمات درست برای فعالیت‌های ضروری خود یاری رساند.
  • ایجاد عادات شارژ مناسب: با کالیبراسیون منظم می‌توانید از سلامت باتری خود مطلع شوید. این امر موجب می‌شود که شما بتوانید عادات شارژ خود را بر اساس سلامت باتری تنظیم کنید. همچنین دوام و طول عمر باتری شما نیز بهبود می‌یابد.
  • ایجاد تجربه کاربری بهتر: داشتن اطلاعات دقیق می‌تواند نگرانی‌های شما را از بابت طول عمر باتری کاهش دهد. درنتیجه تجربه خوشایندی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

چه زمانی باید باتری گوشی همراه را کالیبره کرد؟

در دو قسمت قبل با مفهوم کالیبره کردن باتری گوشی‌های همراه و دلایل استفاده از این روش به تفصیل آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم به بررسی زمان‌های مناسب و صحیح استفاده از روش کالیبره کردن باتری بپردازیم. کالیبراسیون اگرچه یک روش منطقی و مفید برای رفع خطاهای نرم‌افزاری و مدیریت بهینه مصرف باتری گوشی همراه محسوب می‌شود؛ اما استفاده از آن در زمان‌های نامناسب یا موقعیت‌های غیرضروری، باتری را ممکن است دچار آسیب نماید؛ بنابراین بهتر است با دانستن زمان مناسب، از رساندن آسیب‌های احتمالی به گوشی موبایل خود جلوگیری کنید. زمان‌های مناسب کالیبره کردن باتری گوشی‌های هوشمند به شرح زیر است:

  • زمانی که گوشی همراه شما با وجود نمایش شارژ باقی مانده کافی، بعد از مدت کوتاهی به صورت ناگهانی خاموش شود.
  • هنگامی که گوشی همراه در حالت شارژ بوده و میزان درصد باتری ثابت بماند.
  • هنگامی که با وجود استفاده‌های طولانی‌مدت از گوشی همراه، در میزان درصد شارژ باتری تغییری حاصل نشود.
  • هنگامی که گوشی همراه شما قدیمی بوده و نسبت به عملکرد نرم‌افزاری به ویژه آمار باتری اطمینان خاطر نداشته باشید.
  • علاوه بر موارد فوق، باتری‌های گوشی‌های موبایل جدید، به صورت یکپارچه طراحی می‌شوند. درنتیجه شما نمی‌توانید وضعیت فیزیکی باتری را از نزدیک بررسی نمایید. این امر موجب می‌شود که از وضعیت درک مناسبی نداشته باشید. درنتیجه نتوانید تصمیمات درستی را اتخاذ کنید. برای نمونه، گاهی عواملی چون تورم باتری، میان نمایشگر و بدنه پشتی فاصله ایجاد می‌کند؛ بنابراین اطلاعاتی چون وضعیت باتری ممکن است با خطا نمایش داده شود. برای رفع این مشکل، روش کالیبره کردن کارآمد نیست و شما باید باتری یا گوشی همراه خود را تعویض کنید. برای بررسی تورم باتری می‌توانید آن را بر روی یک سطح صاف و صیقلی قرار دهید. سپس گوشی را بچرخانید. اگر گوشی به نرمی و بدون مشکلی چرخید؛ به این معنی است که باتری شما سالم بوده و تورم ندارد.

در صورت کالیبره کردن باتری گوشی‌های همراه جدید، چه اتفاقی میفتد؟

اگر شما هم به تازگی گوشی همراه خود را خریداری کرده‌اید؛ بهتر است باتری آن را کالیبره نکنید. گوشی‌های موبایل تازه خریداری شده، اغلب اطلاعات صحیح را به شما ارائه می‌دهند. درنتیجه کالیبره کردن آن ممکن است به باتری گوشی موبایل شما آسیب‌های جدی وارد نماید. بهتر است پس از گذشت یک یا دو سال و در صورت خطا در عملکرد باتری، باتری گوشی همراه خود را کالیبره نمایید.

برای مشاهده قیمت و خرید پرچم‌داران جدید سامسونگ کلیک کنید

چگونه باتری گوشی موبایل خود را کالیبره کنیم؟

برای کالیبره کردن باتری انواع گوشی‌های موبایل (اندروید و IOS) روش‌های متفاوتی وجود دارد. در این بخش تمامی روش‌ها را طبقه‌بندی شده و به شکل کامل و جامعه بررسی می‌کنیم. برای کالیبره کردن گوشی خود کافی است مراحل زیر را قدم به قدم با دقت طی نمایید:

نحوه کالیبره کردن باتری گوشی‌های موبایل اندرویدی:

  • از گوشی موبایل اندرویدی خود استفاده کنید تا زمانی که شارژ آن کامل تمام و به صورت خودکار خاموش شود.
  • گوشی موبایل را روشن نموده و بگذارید مجدد خاموش شود.
  • سپس گوشی موبایل خود را به صورت خاموش به شارژر متصل نمایید تا نشانگر شارژ بر روی LED میزان 100 درصد را نشان دهد.
  • شارژر را از برق خارج کنید.
  • در قدم بعدی گوشی موبایل را روشن نمایید. اگر نشانگر باتری میزانی کم‌تر از 100 درصد را نشان داد، گوشی موبایل را روشن گذاشته و مجدد به شارژر متصل کنید تا میزان آن به 100 درصد برسد.
  • شارژر را از برق جدا نموده و گوشی موبایل را ری استارت کنید. اگر عدد نشانگر همچنان زیر 100 درصد است؛ مراحل بالا را دوباره انجام دهید. (این چرخه را تا رسیدن به عدد 100 تکرار کنید.)
  • اکنون اجازه دهید باتری موبایل تا میزان 0 درصد رسیده و گوشی موبایل شما مجددا خاموش شود.
  • باتری گوشی همراه را بار دیگر بی‌وقفه شارژ کنید. اکنون نشانگر گوشی موبایل، درصد واقعی را به شما نمایش می‌دهد.
  • باید اشاره کنیم تمامی مراحل فوق برای تبلت‌های اندرویدی قابل استفاده است.

نحوه کالیبره کردن باتری گوشی‌های موبایل سامسونگ:

  • از گوشی موبایل خود تا زمان رسیدن به میزان شارژ 5 درصد بهره ببرید.
  • باید یادآور شویم در این مرحله گوشی موبایل را به شارژر متصل نکنید.
  • برنامه تماس (Phone) را باز نموده و کد دستوری *#0228# را وارد نمایید. اگر به صورت خودکار فعال نشد؛ دکمه برقراری تماس را بزنید.
  • در منوی پاپ‌آپ، گزینه Quick Start و سپس Ok را انتخاب نمایید.
  • منتظر بمانید تا گوشی خاموش و مجددا روشن شود. اکنون بررسی کنید درصد باتری تغییری (افزایش یا کاهش) داشته است یا خیر.
  • گوشی خود را به شارژر متصل نموده و اجازه دهید تا به میزان 100 درصد برسد. باید گوشزد کنیم که گوشی را حین رسیدن به شارژ کامل، از برق جدا نکنید.
  • زمانی که شارژ دستگاه به صددرصد رسید؛ دستگاه را ری استارت کنید.
  • برای کسب نتیجه بهتر، مراحل بالا را دو یا سه بار تکرار نمایید.
  • گوشی موبایل را با شارژ 100 درصد روشن و به شارژر متصل کنید.
  • سپس برنامه تماس (Phone) را اجرا نموده و کد دستوری *#9900# را شماره‌گیری نمایید.
  • از منوی پاپ‌آپ، گزینه bin reset را انتخاب کنید.
  • در نهایت گوشی موبایل خود را ری استارت نمایید.

 

نحوه کالیبره کردن باتری گوشی‌های موبایل IOS:

  • در قدم اول از گوشی آیفون خود استفاده کنید تا شارژ آن کامل تمام شود. برای تسریع این روند می‌توانید یک ویدئو یوتیوب طولانی با میزان صدای حداکثری را تماشا کنید.
  • به مدت سه ساعت صبر کنید. با این کار به دستگاه فرصت می‌دهید تا اطلاعات لازم برنامه‌های در حال اجرا را به صورت خودکار ذخیره نماید.
  • در این مرحله گوشی موبایل آیفون را به شارژر متصل نموده و اجازه دهید کامل شارژ شود. برای بهینه‌سازی فرایند شارژ نکاتی چون: استفاده از آداپتور دیواری، بهره‌گیری از کابل لایتنینگ یا کابل شارژ USB-C باکیفیت و اصل را حتما رعایت کنید. همچنین پس از رسیدن به میزان 100 درصد، فرایند شارژ را برای چند ساعت ادامه دهید تا کالیبراسیون به درستی عمل نماید.
  • اجازه دهید شارژ آیفون برای بار دوم کاملا تخلیه شود.
  • به مدت سه ساعت صبر کنید.
  • درنهایت گوشی موبایل آیفون خود را مجددا به شارژر متصل نموده و اجازه دهید کامل شارژ شود.
  • شما می‌توانید تمامی مراحل فوق را برای کالیبره کردن آی‌پدها نیز به کار ببرید.

نحوه کالیبره کردن گوشی‌های موبایل روت شده:

برای کالیبره کردن گوشی‌های موبایل روت شده؛ ابتدا مراحل ذکر شده برای گوشی‌های اندرویدی و IOS را طی کنید. سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا از کامل بودن (100 درصد) بودن شارژ باتری خود اطمینان حاصل فرمایید.
  • اپلیکیشن Battery Calibration را دانلود نموده و اجرا کنید.
  • در برنامه مذکور، گزینه Battery Calibration را انتخاب نمایید.
  • پس از کامل شدن فرایند کالیبره، از گوشی موبایل یا تبلت خود بهره ببرید تا شارژ آن کاملا تخلیه و گجت خاموش شود.
  • گوشی موبایل را در حالت خاموش به شارژر بزنید تا گوشی موبایل کامل شارژ شود.
  • اکنون می‌توانید از گوشی موبایل یا تبلت خود بهره ببرید.

کدهای دستوری برای کالیبره کردن برندهای مطرح گوشی موبایل:

  • برای گوشی‌های موبایل برند HTC می‌توانید از کد دستوری *#0228# استفاده کنید.
  • برای گوشی‌های موبایل برند هواوی می‌توانید از کد دستوری *#*#2846579#*#* را شماره‌گیری کنید.
  • برای گوشی‌های موبایل برند شیائومی از کد دستوری *#*#6485#*#* بهره ببرید.
  • برای گوشی‌های موبایل برند سونی از کد دستوری *#*#7378423#*#* استفاده کنید.
  • برای گوشی‌های موبایل برند ال جی از کد دستوری *#*#4636#*#* را شماره‌گیری کنید.
  • برای گوشی‌های موبایل برند سامسونگ از کد دستوری *#0228# بهره ببرید.
  • برای گوشی‌های موبایل برند اپل از کد دستوری *3001#12345#* استفاده نمایید.

برنامه‌های جانبی کالیبره کردن باتری گوشی موبایل:

شما می‌توانید از مارکت‌هایی چون گوگل‌پلی و اپ‌استور، برنامه‌های ویژه کالیبراسیون باتری موبایل را دانلود و نصب کنید. هرچند که کارایی این برنامه‌ها نسبت به شیوه دستی کم‌تر است. بااین‌حال می‌تواند خطاها را تا حد قابل‌قبولی رفع نماید.

تنظیم مجدد گوشی موبایل:

در مرحله آخر شما می‌توانید با تنظیم مجدد گوشی موبایل یا تبلت و بازنشانی به حالت تنظیمات کارخانه خطاهای نرم‌افزاری را حل نمایید.

آیا کالیبره کردن، عملکرد باتری گوشی‌ همراه را بهبود می‌بخشد؟

باید بگوییم فرایند کالیبره کردن تنها خطاهای نرم‌افزاری در خصوص تخمین سلامت باتری، میزان شارژ، انرژی و نحوه نمایش آن را رفع می‌نماید. درنتیجه تاثیری بر روی بهبود ظرفیت یا نحوه عملکرد باتری ندارد. برای افزایش ظرفیت باتری، بهتر است گوشی موبایل جدید با ظرفیت بالا تهیه کنید. همچنین برای بهبود و تغییر عملکرد نیز روش‌های دیگری را امتحان کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
2 + 4=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند