آموزش فعال سازی رجیستری موبایل

آموزش فعال سازی رجیستری موبایل - نحوه فعالسازی رجیستری موبایل

شاید در سال‌های اخیر، هنگام خرید لوازم دیجیتالی چون گوشی‌های همراه بارها کلمه رجیستری را شنیده باشید؛ یا از تاکید فروشنده‌ها بر الزام وجود اطلاعات رجیستری و ثبت‌نام آن با خبر باشید. با این حال اطلاع دقیقی از فرایند رجیستری و نحوه ثبت نام آن نداشته باشید؛ یا این که شاید در ذهنتان سوالاتی چون: قانون رجیستری چیست؟ کدام محصولات شامل طرح رجیستری می‌شوند؟ الزام ثبت رجیستری چیست؟ و... شکل گرفته باشد. در نتیجه ما در این مقاله قصد داریم هر تمام جزئیات مربوط طرح رجیستر را به تفصیل برایتان شرح دهیم. همین‌طور مراحل مختلف ثبت نام آن را قدم به قدم بررسی کنیم. پس همراه مجموعه دارسو بمانید.

طرح رجیستری چیست؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار در سال 1385 به منظور جلوگیری از قاچاق و ورود محصولات تقلبی و غیر مجاز، طرح رجیستری را تدوین و ارائه کرد؛ اما این طرح به دلیل آماده نبودن بسترها و زیرساخت‌های مناسب و همچنین ناقص بودن طرح، در سال 1386 موقتا متوقف شد. این سازمان پس از انجام بررسی‌های لازم و رفع مشکلات پیشین، طرح رجیستری در پاییز سال 1396 به صورت رسمی در کشور اجرایی نمود. لازم به ذکر است در این طرح برای هر محصول دیجیتال یک کد IMEI و یکبار مصرف اختصاصی و منحصربه‌فرد در نظر گرفته می‌شود که با ثبت آن می‌توانید به صورت قانونی از دستگاه خود استفاده نمایید. باید اشاره کنیم طرح رجیستری مانع فروش محصولات مسروقه، تقلبی و قاچاق می‌شود. این امر بسیاری از نابسامانی‌ها را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

کدام محصولات شامل طرح رجیستری می‌شوند؟

شاید برای شما سوال باشد که طرح رجیستری برای کدام محصولات ارائه می‌شود و برای کدام محصولات باید وجود کدهای IMEI را بررسی نماییم؟ در وهله‌ی اول باید اشاره کنیم که طرح رجیستری شامل محصولات دیجیتالی می‌شود که به صورت قانونی توسط سازمان گمرک به داخل کشور وارد شده و در بازار به فروش می‌رسند. به طور کلی این طرح ابتدا برای گوشی‌های همراه مجهز به سیم کارت برندهای مختلف همچون: سامسونگ، اپل، شیائومی و... اجرایی شد. پس از آن در سال 1400 طرح رجیستری شامل اصلاحاتی شد. به نحوی که دستگاه‌های دیجیتالی چون: ساعت‌های هوشمند سیم کارت خور، تبلت‌، دستگاه اسکنر بارکد،PDA و مبدل تلفن ثابت به سیار نیز مشمول این طرح شدند. باید اشاره کنیم گوشی‌های همراه جدید شرکت اپل همچون آیفون سری 14 و 15 فاقد طرح رجیستری هستند؛ بنابراین قبل از خرید گجت موردنظر خود، امکان رجیستری آن را به دقت بررسی نمایید.

کد IMEI چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم؛ طرح رجیستری شامل محصولاتی می‌شوند که دارای کد IMEI باشند. در واقع با وجود این کد و ثبت آن در سامانه می‌توانید از قانونی بودن دستگاه اطمینان حاصل کرده و از آن بهره ببرید. به طور کلی کد IMEI مخفف لغت International Mobile Equipment Identity یا همان شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل است. این کد یک سریال 15 رقمی بوده که برای هر محصول به صورت انحصاری ثبت و صادر می‌شود. شما می‌توانید با ثبت این کد در سامانه مخصوص یا همان سامانه همتا، از دستگاه خود به شکل قانونی بهره ببرید.

چگونه کد IMEI را خود دریافت کنیم؟

اگر نحوه دریافت کد IMEI گجت خود را نمی‌دانید؛ نگران نباشید. در وهله‌ای اول شما می‌توانید این کد را بر روی جعبه محصول خود مشاهده نمایید. باید اشاره کنیم این کد بر روی برچسب و معمولا در بخش‌های کناری جعبه درج شده است. وجود این برچسب نمایانگر قانونی بودن محصولات به شمار می‌رود. اگر جعبه محصول را در اختیار ندارید؛ می‌توانید آن را از طریق روش‌های زیر دریافت نمایید:

·    در مرحله اول، شما به بخش تماس دستگاه خود رفته و کد دستوری *#06# را شماره‌گیری کنید. کدهای IMEI دستگاه‌تان به صورت پاپ‌آپ نمایش داده می‌شود.

·   علاوه بر کدهای دستوری، شما می‌توانید این کد را در تنظیمات گجتتان نیز پیدا نمایید. در گوشی همراه یا تبلت اندرویدی به بخش تنظیمات (Settings) و سپس به بخش درباره تلفن (Phone (About رفته و کد را مشاهده کنید. باید اشاره کنیم در بعضی از گوشی‌های موبایل اندرویدی، پس از بخش درباره تلفن، باید به بخش وضعیت (Status) رفته و کد imei را دریافت کنید. برای گوشی‌های همراه یا آی‌پد ios نیز مسیر درباره > عمومی > تنظیمات (Settings < General < About) را رفته و کد را رویت نمایید.

باید اشاره کنیم روش‌های فوق برای دریافت کد IMEI از طریق گوشی‌های همراه و تبلت کاربرد دارد.

ضرورت ثبت کد IMEI و رجیستری در سامانه همتا

ثبت کد IMEI و طرح رجیستری به منظور استفاده از سیگنال‌های مخابراتی و قابلیت‌هایی چون: بهره‌گیری از وای‌فای، پیامک، تماس صوتی، اینترنت همراه و... ارائه شده است. در صورتی که شما، گجت خود را در سامانه اختصاصی ثبت ننمایید؛ پس از سی روز سیگنال‌های مخابراتی برای دستگاهتان قطع خواهد شد. درنتیجه امکان برقراری تماس، ارسال پیامک و استفاده از اینترنت را نخواهید داشت. از این رو توصیه می‌نماییم پس از خرید و اطمینان از سلامت دستگاه، آن را در سامانه اختصاصی همتا رجیستر نمایید.

سامانه همتا چیست؟

وزارت صمت به منظور یکپارچگی و سادگی بیشتر فرایند ثبت طرح رجیستری گوشی موبایل و تبلت و نظارت و مدیریت بر کالای دیجیتال قاچاق، اقدام به راه‌اندازی سامانه همتا نموده است. سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی یا به اختصار همتا خدمات متنوعی چون: استعلام اصالت گوشی‌های همراه و تبلت، فعال‌سازی دستگاه، انتقال مالکیت و... را در اختیارتان می‌گذارد. لازم به ذکر است برای ثبت رجیستری گوشی همراه و تبلت در این سامانه، روش‌های متعددی وجود دارد که ما در ادامه به تفصیل آن‌ها را شرح می‌دهیم:

ثبت رجیستری گوشی همراه و تبلت از طریق کد دستوری:

یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های انجام فرایند رجیستری، استفاده از کد دستوری اختصاصی سامانه همتا است. شما با شماره‌گیری این کد دستوری می‌توانید فرایند ثبت قانونی و رجیستر را به انجام برسانید. برای ثبت رجیستری گوشی همراه و تبلت با استفاده از کد دستوری مراحل زیر را قدم به قدم دنبال کنید:

·         ابتدا به برنامه تماس گوشی همراه یا تبلت خود رفته و کد دستوری *7777# را شماره‌گیری کنید. توجه داشته باشید فرایند شماره‌گیری را ترجیحا با سیم کارت موردنظر خود انجام دهید.

·         پس از برقراری ارتباط، یک پیام پاپ‌آپ با 5 گزنیه مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. هر یک از گزینه‌ها، مربوط به یکی از خدمات سامانه همتا است که می‌توانید با درج عدد کنار آن از خدمات مورد نظر خود بهره ببرید. با این حال برای ثبت رجیستری و فعال‌سازی دستگاه خود، عدد 2 را درج و دکمه ارسال (Send) را کلیک کنید.

·         در مرحله بعدی باید شماره سریال IMEI دستگاه را بدون درج هرگونه خط تیره یا علامت اضافی وارد نمایید. این سریال 15 رقمی بوده که بر روی کارت گارانتی یا جعبه درج شده است؛ بنابراین بدون باز نمودن جعبه نیز می‌توانید فرایند رجیستری را انجام دهید. همچنین هر دستگاه به تعداد خشاب سیم کارت خود، سریال IMEI دارد. برای مثال یک گوشی همراه دو سیم کارت، از دو کد IMEI بهره می‌برد. درنهایت پس از درج کد IMEI دکمه ارسال (Send) را بزنید.

·         اکنون نیاز است شماره موبایلی را که قصد دارید مالکیت دستگاه برای آن باشد را انتخاب یا درج نمایید. سپس دکمه ارسال (Send) را بزنید.

·         در این بخش شما باید کد فعال‌سازی 6 رقمی اختصاصی دستگاه که از طرف شرکت گارانتی به شما ارائه می‌شود را درج و دکمه ارسال یا Send را کلیک کنید. دقت کنید این کد با عدد صفر شروع نمی‌شود.

·         پس از درج کد فعال‌سازی، یک پیغام حاوی شناسه IMEI و شماره موبایل نمایش داده می‌شود. در صورت تایید، عدد 1 را درج و آن را ارسال کنید. در صورت مشاهده هر گونه مغایرت نیز می‌توانید با فشردن دکمه لغو (Cancel) مراحل را از ابتدا طی نمایید.

·         در نهایت پیغامی مبنی بر فعال‌سازی موفق و پیامک شامل شماره همراه و کد IMEI و موفقیت عملیات دریافت خواهید نمود.

ثبت رجیستری از طریق اپلیکیشن اختصاصی سامانه همتا:

سامانه همتا برای رفاه حال بیشتر کاربران، اپلیکیشن‌های موبایلی اختصاصی نیز طراحی و ارائه می‌دهد؛ بنابراین شما می‌توانید از طریق دستگاه‌های دیگر نیز فرایند رجیستری را برای گوشی‌ موبایل یا تبلت تازه خریداری شده نیز انجام دهید. این اپلیکیشن در دو نسخه اندروید ios در انواع مارکت‌ها چون: گوگل پلی، کافه بازار، مایکت، اپ استور ایرانی و... عرضه می‌شود. برای انجام فرایند رجیستری، پس از نصب و اجرای برنامه مراحل زیر را طی کنید:

·         پس از اجرای برنامه، ابتدا صفحه لاگین یا ورود به برنامه به شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با ورود شماره همراه یا کد ملی خود وارد حساب کاربری خود شده یا حساب کاربری جدید بسازید. اگر شما قصد ورود با کد ملی را دارید باید گزینه ثبت نام را کلیک نمایید.

·         پس از درج شماره همراه در کادر مخصوص، دکمه ارسال رمز عبور را بزنید.

·         در این مرحله باید کد 6 رقمی را که برایتان پیامک می‌شود را وارد نمایید. پس از تایید صحت کد وارد صفحه خانه اپلیکیشن سامانه همتا می‌شوید.

·         از میان گزینه‌های موجود در صفحه خانه، گزینه فعال‌سازی را انتخاب نمایید.

·         در این بخش یک فرم برای شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با درج اطلاعات مورد نیاز نظیر: شماره همراه، کد IMEI، کد فعال‌سازی و... و کلیک بر روی گزینه فعال‌سازی، فرایند رجیستری را به سرانجام برسانید.

ثبت رجیستری از طریق وب‌سایت سامانه همتا:

در نهایت شما می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی سامانه همتا نیز فرایند رجیستری و فعال‌سازی را نیز انجام دهید. در این روش شما با محدودیتی مواجه نخواهید شد و از طریق مرورگر کامپیوتر یا گوشی همراه یا تبلت خود می‌توانید دستگاه تازه خریداری شده را رجیستر نمایید. در این روش، مراحل فعال‌سازی به شرح زیر است:

·         آدرس وب‌سایت سامانه همتا به نشانی hamta.ntsw.ir را در نوار جستجو درج و وارد صفحه رسمی سامانه شوید.

·         در صفحه یک فرم ورود به حساب کاربری یا لاگین را مشاهده می‌نمایید که می‌توانید با شماره همراه یا کد ملی خود حساب کاربری ساخته و وارد پروفایل خود شوید.

·         در داشبورد صفحه پروفایل کاربری خود، گزینه فعال‌سازی تلفن همراه را انتخاب نمایید.

·         برای شما یک فرم به نمایش گذاشته می‌شود که می‌توانید با درج اطلاعاتی چون شماره همراه، IMEI، کد فعال‌سازی و درنهایت فشردن دکمه فعال‌سازی، فرایند رجیستری را انجام دهید.

نحوه دریافت کد فعال‌سازی برای ثبت رجیستری

در تمامی روش‌ها، یکی از نکات و اطلاعات ضروری برای فرایند رجیستری، کد فعال‌سازی یک‌بارمصرف است. این کد فعال‌سازی 6 رقمی برای هر دستگاه به صورت یکتا بوده که می‌توانید با آن گوشی همراه یا تبلت خود را در سامانه همتا ثبت نمایید. این کد فعال‌سازی توسط شرکت‌های گارانتی رسمی به روش‌های زیر در اختیار کاربران گذاشته می‌شود:

·         برخی از شرکت‌های گارانتی، کد فعال‌سازی به همراه کد IMEI را بر روی برچسب گارانتی موجود بر روی جعبه محصول درج می‌نمایند. باید اشاره کنیم کد فعال‌سازی معمولا پوشانده شده‌ است که با خراش می‌توانید آن را مشاهده نمایید.

·         اکثر شرکت‌های گارانتی علاوه به منظور جلوگیری از سوءاستفاده کالا توسط دیگران، یک کارت جداگانه در داخل جعبه محصول قرار می‌دهند. این کارت حاوی اطلاعاتی چون کد فعال‌سازی یکبار مصرف می‌شود.

·         همچنین شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی شرکت گارانتی، ارسال مدارک مورد نیاز و IMEI اقدام به دریافت کد فعال‌سازی یکبار صرف نمایید.

·         درنهایت شما با ارسال قسمتی از کد IMEI به سامانه پیامکی شرکت گارانتی، می‌توانید کد فعال‌سازی را در اختیار داشته باشید.

لازم به ذکر است هر شرکت گارانتی برای ارائه کد فعال‌سازی یکبار مصرف، رویه‌های مختلفی دارد؛ بنابراین قبل از هر اقدامی به وب‌سایت شرکت مراجعه کرده و شرایط را به طور کامل مطالعه نمایید.

آیا گوشی همراه مسافرتی هم رجیستر می‌شود؟

اگر به تازگی مسافرت رفته و اقدام به خرید گوشی همراه یا تبلت مجاز نموده‌اید؛ می‌توانید با طی چند مرحله آن را به صورت رسمی و قانونی رجیستر و بهره ببرید. شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر گمرکی موجود در فرودگاه‌ها یا مراجعه به وب‌سایت رسمی گمرک فرایند ثبت را انجام دهید. در این وب‌سایت با ورود اطلاعاتی چون مشخصات محصول از جمله کد IMEI، شماره گذرنامه، کد ملی و پرداخت هزینه عوارض گمرکی، درخواست خود را به سامانه همتا ارائه دهید. این سامانه پس از بررسی و اعتبارسنجی اطلاعات، گوشی موبایل شما را رجیستر می‌کند.

ارسال نظر برای این مطلب

نام و نام خانوادگی :
آدرس ایمیل :
متن نظر:
حاصل جمع اعداد زیر را حساب کنید
4 + 5=

نظرات کاربران


اولین نفری باشید که برای این مطلب نظری ثبت می کند